Trefwoord

  • Verblijfsrecht
  • 2013

Door MHW geduid als zeer belangrijk

Pagina's

Resultaten 1 - 10 van totaal 30 resultaten
  1. 52 reads IND (Dutch Agency of Immigration and Naturalisation) Language Dutch IND-werkinstructie procedure artikel 64 Vreemdelingenwet 2000. INDINDINDIND----werkinstructie nr. werkinstructie nr. werkinstructie nr. werkinstructie nr. 2010/152010/152010/1520 ...

    IND-werkinstructie procedure artikel 64 Vreemdelingenwet 2000.

    Publicaties

    • Werkdocumenten/handleidingen
    • Nederland
    • Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)
    • Uitstel van vertrek (en Spekman)
    • Uitstel van vertrek
    • Nederlands
  2. 38 reads Language Dutch Als het vanwege de gezondheidstoestand van de vreemdeling of een van zijn gezinsleden niet verantwoord is om te reizen kan de procedure van artikel 64 Vw gevolgd worden om uitzetting tijdelijk op te schorten. Opschorting is voor de ...

    Als het vanwege de gezondheidstoestand van de vreemdeling of een van zijn gezinsleden niet verantwoord is om te reizen kan de procedure van artikel 64 Vw gevolgd worden om uitzetting tijdelijk op te schorten. Opschorting is voor de duur van maximaal een jaar, maar kan daarna opnieuw toegekend worden. Daartoe moet wel elke keer opnieuw een aanvraag ingediend worden.

    Publicaties

    • Werkdocumenten/handleidingen
    • Nederland
    • Uitstel van vertrek (en Spekman)
    • Uitstel van vertrek
    • Nederlands
  3. Language Dutch 47 reads States Council (Dutch) De Raad van State oordeelt: 'Uit de op de zaak betrekking hebbende stukken blijkt niet dat de vreemdeling tijdens de bewaring eerder dan op 18 december 2012 is gewezen op de mogelijkheid van het doen van ...

    De Raad van State oordeelt:'Uit de op de zaak betrekking hebbende stukken blijkt niet dat de vreemdeling tijdens de bewaring eerder dan op 18 december 2012 is gewezen op de mogelijkheid van het doen van aangifte dan wel het op andere wijze medewerken aan een strafrechtelijk opsporings- of vervolgingsonderzoek naar mensenhandel. Aangezien de staatssecretaris niet heeft betwist dat de KMar reeds op 5 december 2012 de bedoeling had de vreemdeling te horen en in de gelegenheid te stellen aangifte van mensenhandel te doen, valt zonder nadere toelichting niet in te zien waarom dit eerst op 18 december 2012 kon plaatsvinden. Uit vorenbedoelde stukken blijkt voorts evenmin dat tijdens de bewaring, in aanvulling op de enkele reeds voordien in dat opzicht verrichte handelingen, nog nadere handelingen zijn verricht ter verwezenlijking van de met die maatregel beoogde uitzetting van de vreemdeling.Onder de hiervoor weergegeven omstandigheden heeft de staatssecretaris niet de ter voorkoming van een onevenredig lange voortduring van de bewaring vereiste mate van voortvarendheid aan de dag gelegd. De rechtbank heeft derhalve ten onrechte geen aanleiding gezien een voortvarendheidsgebrek aan te nemen. De bewaring is van meet af aan onrechtmatig.'

    Jurisprudentie

    • Vreemdelingenrecht
    • Raad van State
    • B8/3
    • Vreemdelingendetentie/vreemdelingenbewaring
    • Aangifte
    • Nederlands
  4. Language Dutch 46 reads States Council (Dutch) Zowel staatssecretaris als de vreemdeling gaan in beroep tegen de uitspraak van de rechtbank. De staatssecretaris heeft zowel de aanvraag tot een verblijfsvergunning asiel als een verblijfsvergunning regulier ...

    Zowel staatssecretaris als de vreemdeling gaan in beroep tegen de uitspraak van de rechtbank. De staatssecretaris heeft zowel de aanvraag tot een verblijfsvergunning asiel als een verblijfsvergunning regulier afgewezen. De staatssecretaris oordeelde dat haar asielrelaas een positieve overtuigingskracht mist. De Raad van State gaat hierin mee. Met betrekking tot de verblijfsvergunning regulier oordeelt de Raad van State:'Het betoog van de vreemdeling dat de staatssecretaris ten onrechte heeft geweigerd haar een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd onder de beperking 'vervolging van mensenhandel' te verlenen, kan niet worden gevolgd. Nu de vreemdeling geen aangifte heeft gedaan, voldoet zij reeds daarom niet aan de in paragraaf B9/2 van de Vc 2000 gestelde voorwaarden om in aanmerking te komen voor verlening van deze verblijfsvergunning.'

    Jurisprudentie

    • Vreemdelingenrecht
    • Raad van State
    • Verblijfsrecht
    • Positieve overtuigingskracht
    • Aangifte
    • B8/3
    • Psychologisch onderzoek
    • Asielprocedure
    • Medische omstandigheden
    • Nederlands
  5. Language Dutch 63 reads States Council (Dutch) De B9-verblijfsvergunning van de vreemdeling wordt met terugwerkende kracht ingetrokken naar het moment waarop het Gerechtshof uitspraak heeft gedaan in de beklagprocedure. De rechtbank vindt dit onredelijk, ...

    De B9-verblijfsvergunning van de vreemdeling wordt met terugwerkende kracht ingetrokken naar het moment waarop het Gerechtshof uitspraak heeft gedaan in de beklagprocedure. De rechtbank vindt dit onredelijk, omdat er voor de vreemdeling een 'verblijfsgat' zal ontstaan en zij in de periode geen verstrekkingen en opvang had mogen ontvangen. De Raad van State oordeelt:'Voor het oordeel dat onder de door de rechtbank geschetste omstandigheden intrekking met terugwerkende kracht van de aan vreemdeling 1 verleende verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd onder een beperking verband houdend met de vervolging van mensenhandel kennelijk onredelijk is, bestaat geen aanleiding. Gelet op de onder 4 weergegeven wet- en regelgeving diende vreemdeling 1 ermee rekening te houden dat deze vergunning zou worden ingetrokken met ingang van de datum van de uitspraak van het gerechtshof. Voorts bestaan geen aanwijzingen dat tot terugvordering van de verstrekkingen zal worden overgegaan.'

    Jurisprudentie

    • Vreemdelingenrecht
    • Raad van State
    • B8/3
    • B8/3
    • Nederlands
  6. Language Dutch 55 reads States Council (Dutch) De vreemdeling heeft recht op voortgezet verblijf omdat zij langer dan drie jaar een verblijfsvergunning op grond van de B9-regeling heeft wanneer het Gerechtshof een beslissing neemt in de beklagprocedure. D ...

    De vreemdeling heeft recht op voortgezet verblijf omdat zij langer dan drie jaar een verblijfsvergunning op grond van de B9-regeling heeft wanneer het Gerechtshof een beslissing neemt in de beklagprocedure. De Raad van State:'Uit het besluit van 21 mei 2012 blijkt dat de staatssecretaris bij de beantwoording van de vraag of de opsporing dan wel de vervolging is beëindigd, de datum van de beschikking van het Gerechtshof in de beklagprocedure, te weten 13 december 2010, als uitgangspunt heeft genomen, hetgeen overeenkomt met het ten tijde van belang geldende beleid. Gelet hierop heeft de rechtbank niet onderkend dat vreemdeling 1 terecht heeft aangevoerd dat zij sinds 24 september 2007, en daarom langer dan drie jaar, in het bezit was van een verblijfsvergunning regulier onder de beperking, bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, aanhef en onder s, van het Vb 2000. De grief slaagt.'

    Jurisprudentie

    • Vreemdelingenrecht
    • Raad van State
    • Voortgezet verblijf
    • Beklagprocedure
    • Voortgezet verblijf
    • Nederlands
  7. Language Dutch 79 reads States Council (Dutch) De Raad van State overweegt: 'De vreemdeling heeft, naast het gestelde risico van represailles van de zijde van (handlangers van) [persoon], ook aangevoerd te vrezen voor vervolging van de zijde van (han ...

    De Raad van State overweegt:'De vreemdeling heeft, naast het gestelde risico van represailles van de zijde van (handlangers van) [persoon], ook aangevoerd te vrezen voor vervolging van de zijde van (handlangers van) [persoon]. Nog daargelaten de vraag of in het hiervoor onder 2. weergegeven beleid niet veeleer wordt gedoeld op strafrechtelijke vervolging in plaats van op vervolging van de zijde van de vermeende mensenhandelaar, volgt uit de in hoger beroep verrichte toetsing dat de staatssecretaris zich in redelijkheid op het standpunt heeft kunnen stellen dat de vreemdeling niet aannemelijk heeft gemaakt dat zij na terugkeer naar haar land van herkomst te vrezen heeft voor represailles van de zijde van (handlangers van) [persoon]. Gelet op de samenhang die in dit geval bestaat ten aanzien van hetgeen de vreemdeling over beide factoren heeft aangevoerd, moet de door de staatssecretaris aan dat standpunt ten grondslag gelegde motivering worden geacht mede te zien op het door de vreemdeling gestelde risico van vervolging en kan de vreemdeling derhalve niet worden gevolgd in het door haar op dit punt gestelde motiveringsgebrek.'

    Jurisprudentie

    • Vreemdelingenrecht
    • Raad van State
    • Voortgezet verblijf
    • Represailles
    • Nederlands
  8. Language Dutch 73 reads Defence for Children Artikel van mr. dr. C.A.F.M. Grütters (onderzoeker bij het Centrum voor Migratierecht aan de Radboud Universiteit Nijmegen en mr. drs. E.C.C. van Os (jurist kinderrechten & migratie bij Defence for Children ...

    Artikel van mr. dr. C.A.F.M. Grütters (onderzoeker bij het Centrum voor Migratierecht aan de Radboud Universiteit Nijmegen en mr. drs. E.C.C. van Os (jurist kinderrechten & migratie bij Defence for Children) over het onderscheid in het Kinderpardon tussen asielkinderen en niet-asielkinderen.

    Publicaties

    • Artikelen
    • Defence for Children
    • Kinderpardon
    • Kinderpardon
    • Nederlands
  9. 85 reads Language Dutch Artikel van mr. drs. C.J. Ullersma (advocaat Bij Böhler advocaten) en mr. J. Werner (juridisch medewerker kinderrechten & migratie bij Defence for Children) over afwijzing wegens gevaar voor de openbare orde, onttrekking aan he ...

    Artikel van mr. drs. C.J. Ullersma (advocaat Bij Böhler advocaten) en mr. J. Werner (juridisch medewerker kinderrechten & migratie bij Defence for Children) over afwijzing wegens gevaar voor de openbare orde, onttrekking aan het toezicht en de leeftijdsgrens.

    Publicaties

    • Artikelen
    • Kinderpardon
    • Kinderpardon
  10. Language Dutch 60 reads Commission Meijers Brief van Commissie Meijers waarin zij adviseren kinderen niet verantwoordelijk te laten zijn  voor het gedrag van hun ouders en ten aanzien van hen af te zien van het tegenwerpen van de contra-indicatie 'ni ...

    Brief van Commissie Meijers waarin zij adviseren kinderen niet verantwoordelijk te laten zijn  voor het gedrag van hun ouders en ten aanzien van hen af te zien van het tegenwerpen van de contra-indicatie 'niet meewerken aan vertrek'.

    Publicaties

    • Brieven
    • Commissie Meijers
    • Kinderpardon
    • Kinderpardon
    • Nederlands

Pagina's