Documentsoort

  • Ministeries en Uitvoeringsorganisaties
  • Belastingrecht
  • Personen-en familierecht

Pagina's

Resultaten 1 - 10 van totaal 29 resultaten
  1. Taal Nederlands 10 oktober heeft kabinet Rutte III het nieuwe regeerakkoord overhandigd met daarin de plannen met betrekking tot mensenhandel. Zo zal er op verschillende manieren geinvesteerd worden in de strijd tegen mensenhandel. Om te be ...

    10 oktober heeft kabinet Rutte III het nieuwe regeerakkoord overhandigd met daarin de plannen met betrekking tot mensenhandel. Zo zal er op verschillende manieren geinvesteerd worden in de strijd tegen mensenhandel. Om te beginnen, zal er geïnvesteerd worden in internationaal opsporingsonderzoek. Daarnaast zal er structureel meer geld beschikbaar worden gesteld voor uitstapprogramma's voor prostituees om hen op deze manier te helpen. Ook zal er geïnvesteerd worden in speciale Prostitutie Controle Teams en komt er extra geld ter beschikking voor slachtoffers van mensenhandel. Daarnaast belooft het nieuwe regeerakkoord verscheidene investeringen, waaronder een wetswijziging van het wetsvoorstel Regulering prostitutie ten behoeve van de uniformiteit om op deze manier te voorkomen dat daders van mensenhandel gebruik kunnen maken van de ongelijke toezicht- en handhavingsmogelijkheden. Daarnaast zal er een vergunningsplicht voor alle vormen van bedrijfsmatige seksuele dienstverlening komen,  wordt er een pooierverbod ingelast en komt er een wettelijke grondslag voor lokale intakegesprekken met als doel zicht te houden op de prostituees om misstanden te voorkomen. Kijkend naar het budgettair overzicht, zal er van het budget dat ter beschikking is gesteld voor preventiemaatregelen, jaarlijks structureel 2 miljoen euro bijkomen voor slachtoffers van mensenhandel. Dit zal aangevuld worden met 4 miljoen euro in 2018, 3 miljoen euro in 2019, 3 miljoen euro in 2020 en 2 miljoen euro in 2021. Het gehele regeerakkoord is te vinden via onderstaande link:https://www.tweedekamer.nl/sites/default/files/atoms/files/regeerakkoord20172021.pdf

    Overheidspublicaties

    • Ministeries en Uitvoeringsorganisaties
    • regeerakkoord
    • investeringen
    • Mensenhandel
    • Prostitutie
    • Nederlands
  2. 24 reads Language Dutch The report explores the effectiveness of the offence ‘abuse of a victim of sex trade’, (Criminal Code, chapter 20 section 8). Enacted in 2006, this provision prohibits the purchasing of sex from a victim of human trafficking or pro ...

    The report explores the effectiveness of the offence ‘abuse of a victim of sex trade’, (Criminal Code, chapter 20 section 8). Enacted in 2006, this provision prohibits the purchasing of sex from a victim of human trafficking or procuring. It is complemented by section 7 of the Public Order Act, which prohibits the purchasing and the offering for sale and selling of sex in a public place.The report also explores the situation in the UK and Sweden. Sweden has had a comprehensive sex purchase ban in place since 1999. Information on the situation in Sweden is available in a report published in 2010 and the annual reports of the National Rapporteur on Trafficking in Human Beings. The relevant legislation in the UK as reformed in 2009 closely resembles the Finnish corresponding legislation. Because no study of the effectiveness of the British legislation has yet been conducted, interviews were conducted to gain a better picture.

    Overheidspublicaties

    • Ministeries en Uitvoeringsorganisaties
    • Finland
    • Strafbaarstelling prostituant
    • Prostituant (klant)
    • Engels
  3. Language Dutch 39 reads Arnhem-Leeuwarden Court of Justice Het Hof bekrachtigt de beschikking van de kinderrechter in de rechtbank Midden-Nederland, locatie Utrecht, van 20 juni 2014 en stelt dat de  gronden voor de ondertoezichtstelling nog steeds aanwez ...

    Het Hof bekrachtigt de beschikking van de kinderrechter in de rechtbank Midden-Nederland, locatie Utrecht, van 20 juni 2014 en stelt dat de  gronden voor de ondertoezichtstelling nog steeds aanwezig zijn. Bij beschikking van 25 juni 2013 heeft de kinderrechter aannemelijk geoordeeld dat ‘[kind 5] zodanig opgroeit dat haar zedelijke of geestelijke belangen of haar gezondheid ernstig wordt bedreigd en andere middelen ter afwending van deze bedreiging hebben gefaald of, naar te voorzien is, zullen falen’. Het Hof overweegt ‘dat de ouders op dit moment niet in staat zijn [kind 5] een opvoedingsklimaat te bieden waarin de continuïteit van en veiligheid in haar dagelijkse verzorging en opvoeding is gewaarborgd, zodat een uithuisplaatsing noodzakelijk is in het belang van de opvoeding en verzorging van [kind 5]. De gedragingen van de ouders geven aanleiding tot zorgen over de opvoedingsvaardigheden van de ouders. De forse persoonlijke problematiek van de ouders, alsmede ook het feit dat de ouders al jaren geen (goede) zelfstandige huisvesting hebben gevonden en het ontbreken van een vaste bron van inkomsten maken dat onvoldoende tegemoet wordt gekomen aan de basisvoorwaarden voor een onbedreigde ontwikkeling en een adequate verzorging en opvoeding van [kind 5] die, gelet op haar jonge leeftijd, grotendeels afhankelijk is van haar opvoeders’. 

    Jurisprudentie

    • Personen-en familierecht
    • Nederland
    • Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden
    • Uithuisplaatsing
    • Minderjarige
    • Nederlands
  4. Language Dutch 37 reads Arnhem-Leeuwarden Court of Justice Het gerechtshof bekrachtigt de beschikking van de rechtbank Overijssel, locatie Zwolle, van 27 juni 2014 en overweegt dat ‘het in het belang van [de minderjarige1] en [de minderjarige2] is om de s ...

    Het gerechtshof bekrachtigt de beschikking van de rechtbank Overijssel, locatie Zwolle, van 27 juni 2014 en overweegt dat ‘het in het belang van [de minderjarige1] en [de minderjarige2] is om de stabiliteit en continuïteit in hun opvoedingssituatie te waarborgen met een gedwongen ontheffing van het gezag van de moeder. Aan de moeder (maar overigens ook de vader en/of het gezin) is jarenlang, meerdere malen en door diverse professionals hulpverlening geboden. De samenwerking met de hulpverlening, waaronder ook de gezinsvoogd, is daarbij wisselend verlopen terwijl de contacten tussen de moeder en de kinderen (maar overigens ook tussen de vader en de kinderen) onderbroken is geweest omdat bezoekregelingen niet werden nagekomen. Onveranderd wordt de samenwerking als moeizaam ervaren en is de moeder niet in staat gebleken op binnen een voor haar kinderen aanvaardbare termijn haar persoonlijke situatie zodanig op orde te hebben dat een terugplaatsing van de kinderen tot de mogelijkheden is gaan behoren. Ook thans is die tijd, zoals de moeder ook wel erkent, nog niet aangebroken. Voor [de minderjarige1] en [de minderjarige2] is het evenwel van groot belang dat zij nu duidelijkheid krijgen over hun opvoedingssituatie. Zij hebben recht op zekerheid, continuïteit en (waar mogelijk) ongestoorde hechting in de alternatieve leefsituatie. Bovendien speelt daarbij op dit moment met name voor [de minderjarige1] dat het in zijn belang is dat voor hem de hulpverlening kan worden ingezet die voor hem noodzakelijk wordt geacht zonder dat de inzet van die hulpverlening wordt vertraagd, zoals nu ook is voorgevallen, omdat onvoldoende medewerking wordt verkregen van de gezaghebbende ouder. De kinderen zijn thans er bij gebaat dat de moeder (maar overigens ook de vader) zich inzetten om een betrouwbare ouder op afstand te zijn, waarbij zij naar vermogen - en naar vermogen van de kinderen - contact met elkaar kunnen hebben’.  

    Jurisprudentie

    • Personen-en familierecht
    • Nederland
    • Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden
    • Ontheffing
    • Gezag
    • Nederlands
  5. 58 reads Language Dutch Provenance:  www.contrelatraite.org. Un engagement fort de la diplomatie française La traite des êtres humains Depuis de nombreuses années, la France s’engage à lutter contre la crimi- nalité organisée. Elle a ratifié, en 2002, la ...

    Provenance: www.contrelatraite.org.

    Overheidspublicaties

    • Ministeries en Uitvoeringsorganisaties
    • Frans
  6. Language Dutch 82 reads States Council (Dutch) De Raad van State overweegt: 'Het betoog van [wederpartij] dat de rechtbank heeft miskend dat artikel 27 van het Verdrag inzake de rechten van het kind (hierna: het IVRK) ertoe strekt dat kinderen in sta ...

    De Raad van State overweegt:'Het betoog van [wederpartij] dat de rechtbank heeft miskend dat artikel 27 van het Verdrag inzake de rechten van het kind (hierna: het IVRK) ertoe strekt dat kinderen in staat moeten worden gesteld op te groeien volgens het hier geldende sociaal minimum, faalt evenzeer. Ingevolge artikel 27, eerste lid, erkennen de Staten die partij zijn, het recht van ieder kind op een levensstandaard die toereikend is voor de lichamelijke, geestelijke, intellectuele, zedelijke en maatschappelijke ontwikkeling van het kind. Ingevolge het derde lid nemen de Staten die partij zijn, in overeenstemming met de nationale omstandigheden en met de middelen die hun ten dienste staan, passende maatregelen om ouders en anderen die verantwoordelijk zijn voor het kind te helpen dit recht te verwezenlijken, en voorzien, indien de behoefte daaraan bestaat, in programma’s voor materiële bijstand en ondersteuning, met name wat betreft voeding, kleding en huisvesting. Zoals de Afdeling eerder heeft overwogen (bijvoorbeeld de uitspraken van 13 juni 2007 in zaak nr. 200607475/1 en van 22 februari 2012 in zaak nr. 201107168/1/A2) bevat artikel 27 van het IVRK geen normen die vatbaar zijn voor rechtstreekse toetsing door de rechter, aangezien zij daarvoor niet voldoende concreet zijn en derhalve nadere uitwerking behoeven. Bovendien is het bij de rechtbank bestreden besluit niet genomen jegens het kind van [wederpartij]. Het gaat hier om een financiële bijdrage van het Rijk in de kosten van kinderen, waarop niet een kind zelf maar een ouder voor een kind aanspraak kan hebben. De ouder is begunstigde. De rechtbank heeft in het betoog derhalve terecht geen grond gezien voor het oordeel dat de weigering om [wederpartij] een kindgebonden budget te verstrekken strijd oplevert met het IVRK.'

    Jurisprudentie

    • Belastingrecht
    • Raad van State
    • Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK)
    • Kindgebonden budget
    • Nederlands
  7. Language Dutch 46 reads Center of Crimeprevention and Safety (Dutch CCV) blg-299064 mcentrum ChurchiHiaanucriminaliteitspreventie 3527 GV Utrechtveiligheid Postbu5 14069 35085C Utrecht T (030) 75 6700 F (030)7516701 www.hetccv.nI M e m o BETREFT Landelijk ...

    blg-299064

    Overheidspublicaties

    • Ministeries en Uitvoeringsorganisaties
    • Centrum Criminaliteitspreventie Veiligheid (CCV)
    • Prostitutie
  8. kst-32710-VI-1 ISSN 0921- 7371 ’s-Gravenhage 2011 Tweede Kamer der Staten-Generaal 2 Vergaderjaar 2010–2011 32 710 VI Jaarverslag en slotwet Ministerie van Veiligheid en Justitie 2010 Nr. 1 JAARVERSLAG VAN HET MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE Aangebo ...

    Overheidspublicaties

    • Ministeries en Uitvoeringsorganisaties
  9. kst-32710-V-1 ISSN 0921- 7371 ’s-Gravenhage 2011 Tweede Kamer der Staten-Generaal 2 Vergaderjaar 2010–2011 32 710 V Jaarverslag en slotwet Ministerie van Buitenlandse Zaken 2010 Nr. 1 JAARVERSLAG VAN HET MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN (V) Aangeboden 18 ...

    Overheidspublicaties

    • Ministeries en Uitvoeringsorganisaties
  10. kst-32710-XVI-1 ISSN 0921- 7371 ’s-Gravenhage 2011 Tweede Kamer der Staten-Generaal 2 Vergaderjaar 2010–2011 32 710 XVI Jaarverslag en slotwet Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2010 Nr. 1 JAARVERSLAG VAN HET MINISTERIE VAN VOLKSGEZONDHEID, ...

    Overheidspublicaties

    • Ministeries en Uitvoeringsorganisaties

Pagina's