Documentsoort

  • Prostitutie
  • Bestuursrecht
  • Gemeenteblad
Resultaten 1 - 10 van totaal 10 resultaten
  1. Gemeente Utrecht Taal Nederlands Tijdens het strafrechtelijk onderzoek 'Sneep' in 2008 bleek dat jarenlang, op omvangrijke schaal, mensenhandel voorkwam. Ook op het Zandpad. Deze zaak was de aanleiding voor een groot onderzoek naa ...

    Tijdens het strafrechtelijk onderzoek 'Sneep' in 2008 bleek dat jarenlang, op omvangrijke schaal, mensenhandel voorkwam. Ook op het Zandpad. Deze zaak was de aanleiding voor een groot onderzoek naar mensenhandel in de vergunde prostitutiesector, genaamd "Schone schijn". Uit dit onderzoek bleek dat: er sprake was van een gebrek aan signalering van mensenhandel, het vastgestelde beleid onvoldoende werd uitgevoerd en vervolgens onvoldoende tot opsporing werd overgegaan. De conclusies uit het onderzoek “Schone Schijn” hebben geleid tot een aantal aanbevelingen, onder andere op het gebied van het door gemeenten te voeren prostitutiebeleid. In 2010 hebben gemeente, politie en Openbaar Ministerie (OM besloten om tot een gezamenlijke aanpakte komen om mensenhandel in de prostitutie te bestrijden. Voor de gemeente betekent dit vooral inzet op het barrièremodel. Het principe van de barrièrewerking gaat uit van het analyseren van de stappen die een mensenhandelaar moet zetten om tot zijn misdrijf te komen. Vervolgens worden op deze route zo veel mogelijk barrières ingebouwd, waarbij een breed pakket van maatregelen wordt toegepast.

    Wetgeving

    • Gemeenteblad
    • Nederland
    • Gemeente Utrecht
    • Wet Regulering Prostitutie en bestrijding misstanden Seksbranche (WRP)
    • Wet Regulering Prostitutie en bestrijding misstanden Seksbranche (WRP)
    • Vergunde prostitutie
    • Mensenhandel
    • Prostitutie
    • Nederlands
  2. Gemeente Groningen Taal Nederlands Wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2009 RECTIFICATIE Wijziging algemene plaatselijke verordening gemeenteGroningen (prostitutiebeleid) De raad van de gemeente Groningen gelezen he ...

    Wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2009

    Wetgeving

    • Gemeenteblad
    • Nederland
    • Gemeente Groningen
    • Prostitutie
    • Straatprostitutie
    • Raamprostitutie
    • Prostitutie
    • Nederlands
  3. Taal Nederlands Rechtbank Midden-Nederland De rechtbank Midden-Nederland heeft de exploitatievergunning van eiser ingetrokken en het hotel gesloten. Verweerder heeft aan het bestreden besluit ten grondslag gelegd dat in het hotel illegale p ...

    De rechtbank Midden-Nederland heeft de exploitatievergunning van eiser ingetrokken en het hotel gesloten. Verweerder heeft aan het bestreden besluit ten grondslag gelegd dat in het hotel illegale prostitutie is geconstateerd.

    Jurisprudentie

    • Bestuursrecht
    • Rechtbank Midden-Nederland
    • Strafrecht
    • Hotelprostitutie
    • Exploitatie
    • Bestuursrecht
    • Exploitatievergunning
    • Illegale prostitutie
    • Mensenhandel
    • Prostitutie
    • Nederlands
  4. 144 reads Municipality of Utrecht Language Dutch In artikel 3:11 lid 7 van de APV is aan de exploitant/beheerder van een seksinrichting de verplichting opgelegd dat zij, indien een vermoeden van mensenhandel of andersoortige uitbuiting zich voordoet, dit  ...

    In artikel 3:11 lid 7 van de APV is aan de exploitant/beheerder van een seksinrichting de verplichting opgelegd dat zij, indien een vermoeden van mensenhandel of andersoortige uitbuiting zich voordoet, dit direct moet melden bij de politie en de gemeentelijke toezichthouders. De beleidsregel 'Melden Signalen Mensenhandel' van de gemeente Utrecht is bedoeld om een nadere invulling te geven aan de meldplicht; wat wordt precies van hen verwacht? De beleidsregel geeft, naast een aantal belangrijke signalen van mensenhandel, aan wat de verantwoordelijkheid is van de exploitant, bijvoorbeeld:'De beheerder/exploitant heeft een grote verantwoordelijkheid bij de bestrijding van mensenhandel. Op het moment van vergunningverlening dient de beheerder in staat te zijn om signalen van mensenhandel te herkennen. Als dat niet het geval is, is deze beheerder niet geschikt voor het vak van beheerder. Uiteraard zou dit na enige scholing wel het geval kunnen zijn. Veel signalen van mensenhandel zoals blauwe plekken en bijvoorbeeld verslavingsproblematiek zijn signalen die zelfs door ongeschoolden kunnen worden opgepikt, zodat ook van iedereen die op de vergunning is vermeld verwacht wordt dat signalen worden herkend. Het redelijkerwijs ontstaan van een vermoeden kan dus niet door een exploitant / beheerder worden ontkend door te stellen dat de signalen niet gezien zijn. Dit is geen excuus.'

    Wetgeving

    • Gemeenteblad
    • Nederland
    • Gemeente Utrecht
    • Prostitutie
    • Gemeentelijke handhaving
    • Mensenhandel
    • Prostitutie
    • Nederlands
  5. 200 reads Municipality of Utrecht Language Dutch Gemeente Utrecht heeft een beleidsregel geformuleerd, genaamd 'Voldoende Toezicht', waarin meerdere voorschriften voor de bedrijfsvoering van seksinrichtingen worden beschreven. Dit beleid dient d ...

    Gemeente Utrecht heeft een beleidsregel geformuleerd, genaamd 'Voldoende Toezicht', waarin meerdere voorschriften voor de bedrijfsvoering van seksinrichtingen worden beschreven. Dit beleid dient drie doelen:1. Het zorg dragen van een goede gang van zaken binnen het prostitutiebedrijf2. Het zorgdragen dat er geen personen werkzaam zijn of zullen zijn in strijd met artikel 273f WvSr (mensenhandel)3. Het zorgdragen dat  prostituees en klanten niet het slachtoffer kunnen worden van strafbare feiten en dat er ook geen strafbare feiten plaatsvinden in de seksinrichting. Aan de hand van de bovenstaande drie doelen zijn voor seksinrichtingen verschillende regels omschreven. Zo wordt onder andere aangegeven dat iedere exploitant 'tijdens openingstijden goed bereikbaar te zijn voor de in het bedrijf werkzame prostituees: voor het intakegesprek, voor administratieve handelingen, voor vragen die te maken hebben met het werken in het bedrijf en ook voor het melden van eventuele misstanden.'  Daarnaast worden beheerders verplicht gesteld om 'onder andere bij ongeregeldheden, ruzies etc. in te grijpen dan wel maatregelen te treffen waarbij de bevoegde instanties worden ingeschakeld.Derhalve is het uitgangspunt dat altijd minimaal twee beheerders aanwezig moeten zijn in de seksinrichting gedurende de openingstijden.'   

    Wetgeving

    • Gemeenteblad
    • Nederland
    • Gemeente Utrecht
    • Prostitutie
    • Gemeentelijke handhaving
    • Prostitutie
    • Nederlands
  6. 212 reads Municipality of Utrecht Language Dutch In deze beleidsregel beschrijft de gemeente Utrecht dat exploitanten en beheerders de verplichting hebben om er zorg voor te dragen dat er in het prostitutiebedrijf geen prostituees werkzaam zijn die slacht ...

    In deze beleidsregel beschrijft de gemeente Utrecht dat exploitanten en beheerders de verplichting hebben om er zorg voor te dragen dat er in het prostitutiebedrijf geen prostituees werkzaam zijn die slachtoffer zijn van mensenhandel of andere vormen van uitbuiting. Hierbij moet de exploitant in zijn bedrijfsplan de maatregelen beschrijven die waarborgen dat de in zijn bedrijf werkzame prostituees voldoende zelfredzaam zijn. Eén van de in de APV voorgeschreven maatregelen die exploitanten in dit kader moet treffen is het voeren van een intakegesprek met iedere prostituee.Om vast te stellen of er geen sprake is van dwang of uitbuiting of onvoldoende zelfredzaamheid dient in de intake bij de exploitant in ieder geval aandacht besteed te worden aan:a) Indicatoren van mensenhandel (dwang en uitbuiting)b) Taalvaardigheidc) Kennis van rechten en plichtend) Gezondheid (fysiek en geestelijk)e) Verslavingf) Verstandelijk (cognitief) vermogen en/of laaggeletterdheidOver de indicatoren van mensenhandel zegt de beleidregel het volgende:'In het intakegesprek dient te worden gelet op signalen van mensenhandel. Indien een exploitant/ beheerder een mogelijk signaal van mensenhandel opmerkt, dan dient hij dit meteen te melden aan de politie en de gemeentelijke toezichthouder. Dit geldt voor duidelijke signalen van mensenhandel, maar ook voor een vaag ‘niet pluis’ gevoel.'  

    Wetgeving

    • Gemeenteblad
    • Nederland
    • Gemeente Utrecht
    • Prostitutie
    • Gemeentelijke handhaving
    • Mensenhandel
    • Prostitutie
    • Nederlands
  7. 114 reads Language Dutch De rechtbank oordeelt dat verweerder de exploitatievergunning mocht intrekken: 'Ook de stelling van eiseres dat de exploitanten niet wisten dat er in het horecabedrijf prostitutieactiviteiten werden verricht, kan naar het oor ...

    De rechtbank oordeelt dat verweerder de exploitatievergunning mocht intrekken:'Ook de stelling van eiseres dat de exploitanten niet wisten dat er in het horecabedrijf prostitutieactiviteiten werden verricht, kan naar het oordeel van de rechtbank niet slagen. Gelet op de verschillende constateringen kan niet worden gezegd dat dit slechts een incidenteel karakter heeft. Daarbij merkt de rechtbank op dat het de verantwoordelijkheid is van de exploitanten om op de hoogte te zijn van hetgeen er gebeurt in hun horecagelegenheid en maatregelen te treffen ter voorkoming van prostitutieactiviteiten. Op de exploitanten rust immers de verplichting om te doen wat nodig is voor een goede gang van zaken. De rechtbank is daarbij van oordeel dat uit hoofde van de aard van het bedrijf van eiseres verweerder hoge eisen mag stellen wat betreft de bedrijfsvoering. Bovendien blijkt uit het proces-verbaal van 30 augustus 2011 dat de eigenaar op 12 augustus 2011 heeft verklaard dat er ‘voor wat meer geld met één of meerdere dames in een kamer een pleziertje kan worden beleefd’. De rechtbank acht het onder deze omstandigheden niet aannemelijk dat de eigenaar niet van de activiteiten op de hoogte was.'

    Jurisprudentie

    • Bestuursrecht
    • Prostitutie
    • Nederlands
  8. Language Dutch 73 reads States Council (Dutch) In het bedrijfsplan van exploitant is omschreven dat bij het intakegesprek de prostituee zich verstaanbaar moet kunnen maken in een voor de exploitant begrijpelijke taal. De burgemeester weigert exploitatieve ...

    In het bedrijfsplan van exploitant is omschreven dat bij het intakegesprek de prostituee zich verstaanbaar moet kunnen maken in een voor de exploitant begrijpelijke taal. De burgemeester weigert exploitatievergunningen af te geven omdat uit rapportages blijk dat de exploitant kamers heeft verhuurd aan prostituees die zich niet verstaanbaar konden maken. De exploitant voert aan dat dit hem ten onrechte wordt tegengeworpen omdat het strijdig is met artikel 10 van de Dienstenrichtlijn. Daardoor wordt hij belemmerd in de verhuur van kamers aan prostituees. De Raad van State ziet hierin aanleiding om prejudiciële vragen te stellen. De laatste vraag luidt:'Voor zover de dienstverrichter een beroep toekomt op de bepalingen in Hoofdstuk III van de richtlijn nr. 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt (PB 2006, L 376/36), verzet artikel 10, tweede lid, aanhef en onder c, van deze richtlijn zich tegen een maatregel als thans in geding, waarbij het een exploitant van raamprostitutiebedrijven slechts is toegestaan kamers in dagdelen te verhuren aan prostituees die zich aan de exploitant verstaanbaar kunnen maken in een voor hem begrijpelijke taal?'

    Jurisprudentie

    • Bestuursrecht
    • Raad van State
    • Prostitutie
    • Prejudiciële vragen
    • Prostitutie
    • Nederlands
  9. Language Dutch 265 reads De rechtbank verklaart het beroep ongegrond. De gemeente Utrecht heeft de exploitatievergunning voor de prostitutieboten aan het Zandpad en de ramen aan de Hardebollenstraat mogen intrekken en nieuwe aanvragen mogen weigeren. De r ...

    De rechtbank verklaart het beroep ongegrond. De gemeente Utrecht heeft de exploitatievergunning voor de prostitutieboten aan het Zandpad en de ramen aan de Hardebollenstraat mogen intrekken en nieuwe aanvragen mogen weigeren. De rechtbank overweegt onder andere:'Het standpunt van eiseres dat verweerder de belangen van de bij haar werkzame prostituees onvoldoende in acht heeft genomen en dat de maatregel niet proportioneel is, onderschrijft de rechtbank niet. Hierbij is van belang dat het hier gaat om aanwijzingen van mensenhandel en om gevaar voor de openbare orde. Zowel uit de APV als uit de Handhavingsstrategie blijkt dat mensenhandel in de prostitutie onder verscherpte aandacht van verweerder staat. Verweerder heeft het belang van het tegengaan van mensenhandel en de rol die eiseres daarin had zwaarder mogen laten wegen dan het belang van eiseres om werkruimte te verhuren voor raamprostitutie. Daarbij heeft verweerder mogen betrekken dat de belangen van vrouwen om de prostitutie als een vrij en veilig vak in haar gemeente te kunnen uitoefenen moeten worden beschermd. Dat de intrekking van de exploitatievergunningen grote nadelige gevolgen heeft voor eiseres, haar werknemers en voor de prostituees die bij haar huren, maakt niet dat sprake is van een punitieve sanctie als bedoeld in artikel 6 van het EVRM. Volgens vaste jurisprudentie van de ABRvS, bijvoorbeeld de uitspraak van 2 februari 2011 (ECLI:NL:RVS:2011:BP2763), is de intrekking van de exploitatievergunning een reparatoire sanctie, gericht op bescherming van de openbare orde en is deze niet (mede) gericht op geïndividualiseerd concreet nadeel. Voor de conclusie dat de besluitvorming in strijd is met artikel 3:4, tweede lid, van de Awb en/of met de waarborgen van artikel 6 van het EVRM ziet de rechtbank dan ook geen grond.'

    Jurisprudentie

    • Bestuursrecht
    • Prostitutie
    • Prostitutie
    • Nederlands
  10. Language Dutch 54 reads Municipality of Utrecht Gemeenteblad: officiële uitgave van gemeente Utrecht, nr. 3912, 10 december 2013 Gemeente Utrecht:: Handhavingsstrategie Seksinrichtingen(collegebesluit van 19 november 2013 met daarin opgenomen de wijziging ...

    Gemeenteblad : officiële uitgave van gemeente Utrecht, nr. 3912, 10 december 2013

    Wetgeving

    • Gemeenteblad
    • Gemeente Utrecht
    • Prostitutie