Trefwoord

  • Mensenhandel
  • 2017

Pagina's

Resultaten 1 - 10 van totaal 45 resultaten
  1. Taal Nederlands Brief van Staatssecretaris Harbers aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal   Uit de brief:   "De aanpak van mensenhandel heeft de volle aandacht van het kabinet. In het regeerakkoord zijn verschillende ...

    Brief van Staatssecretaris Harbers aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Uit de brief: "De aanpak van mensenhandel heeft de volle aandacht van het kabinet. In het regeerakkoord zijn verschillende maatregelen aangekondigd om de aanpak te intensiveren. Met deze brief informeer ik uw Kamer over het plan van aanpak dat ik hiertoe zal formuleren. Ik ga ook in op de stand van zaken rond de uitvoering van enkele door uw Kamer aangenomen moties (moties Van Nispen en Volp1 en Toorenburg en Van Nispen2). Verder reageer ik – mede namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport – op het verzoek van de vaste commissie inzake het bericht «Gemeenten volgen advies over aanpak mensenhandel slecht op». Tot slot maak ik van de gelegenheid gebruik om enkele rapporten van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen (Nationaal Rapporteur) door te geleiden naar uw Kamer, alsmede de evaluatie van dit instituut."  

    Overheidspublicaties

    • Overheidspublicaties
    • aanpak
    • brief
    • Mensenhandel
    • NRM
    • Nederlands
  2. 1 Taal Nederlands Antwoord op de Kamervragen van de leden Van Nispen en Jasper van Dijk (SP) over het bericht inzake kansloze aangiftes bij mensenhandel, door minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de staatssecretaris van ...

    Antwoord op de Kamervragen van de leden Van Nispen en Jasper van Dijk (SP) over het bericht inzake kansloze aangiftes bij mensenhandel, door minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid.       

    Overheidspublicaties

    • Overheidspublicaties
    • Aangiftebereidheid
    • Kamervragen
    • Mensenhandel
    • SP
    • Nederlands
  3. Taal Nederlands   ‘Prostitutie in Beeld Gebracht’   In opdracht van de gemeente Arnhem geeft dit onderzoek inzicht in de aard en omvang van de zichtbare en de onzichtbare prostitutie in de gemeente. Tevens is ter evaluatie van het gevoerde ...

     ‘Prostitutie in Beeld Gebracht’  In opdracht van de gemeente Arnhem geeft dit onderzoek inzicht in de aard en omvang van de zichtbare en de onzichtbare prostitutie in de gemeente. Tevens is ter evaluatie van het gevoerde beleid onderzocht wat de huidige situatie van voormalig sekswerkers in de Zorgzone is. Verschijningsvormen vergunde en niet-vergunde prostitutieIn de gemeente Arnhem zijn zowel vergunde als niet-vergunde vormen van seksuele dienstverlening zichtbaar. Het aantal vergunde seksinrichtingen, waaronder een privéhuis, escortbureau en een SM-studio, bedraagt in 2017 vijf. Het gaat hier voornamelijk om Nederlandse sekswerkers die al langere tijd werkzaam zijn in de seksuele dienstverlening. De sekswerkers worden regelmatig medisch gecontroleerd door de GGD en het PCT constateert binnen deze vergunde sector geen overtredingen. Binnen de vergunde sector spelen straatsekswerkers op de Zorgzone een specifieke groep die de afgelopen jaren flink gedaald is. Echter komt uit dit onderzoek naar voren dat deze groep erg problematisch van karakter is; hierbij gaat het om psychosociale problemen en politiecontacten.Het toezicht op de niet-vergunde prostitutiebranche in Arnhem, met name de thuisprostitutie, is volgens het onderzoek toegenomen doordat sekswerkers het internet gebruiken voor het plaatsen van advertenties. Een groot gedeelte van dit aantal sekswerkers is van Zuid-Amerikaanse of Oost-Europese afkomst. De PCT heeft maar een beperkte groep thuissekswerkers in beeld, waardoor het echter lastig is om vast te stellen hoeveel van deze sekswerkers bedrijfsmatig en daarmee illegaal werken. De andere vorm van illegale prostitutie die naar voren is gekomen is een kleine groep straatprostituees. Deze vrouwen werken buiten de Zorgzone, de gelegaliseerde tippelzone in Arnhem waarbij ook hulpverlening aan de straatprostituees geboden wordt.In 2012 is er besloten dat er geen nieuwe vergunningen meer verleend worden voor de Zorgzone, om de tippelzone op deze manier langzaam te sluiten. Er zijn met acht van de negen sekswerkers op de Zorgzone gesprekken gevoerd en zij laten unaniem weten over te stappen op de niet-vergunde sector bij een eventuele sluiting van de Zorgzone. Zij geven aan de Zorgzone als een veilige omgeving te beschouwen en er is sprake van een hechte band tussen de verschillende sekswerkers. Ook de hulpverleners zijn van mening dat het sluiten van de Zorgzone de sekswerkers in de illegale sector zal doen verdwijnen waarbij het monitoren en bieden van hulp aan deze groep mogelijk vermoeilijkt wordt. Uitstapprogramma Next Step Next Step is een uitstapprogramma dat in 2010 gestart is, met als doel sekswerkers uit de seksbranche te begeleiden naar ander werk. In totaal hebben 12 sekswerkers die op de Zorgzone hebben gewerkt meegedaan aan dit uitstapprogramma, waarvan uiteindelijk vier inkomsten hebben uit ander werk. Echter is weinig bekend over hoe recent deze cijfers zijn en hoe het nu gaat met de (voormalige) sekswerkers. Voor het onderzoek zijn ook interviews met professionals uit andere steden gedaan waar ook sprake was of is van een dergelijke zorgzone. Zij laten weten dat vanwege de problematische leefstijl en achtergrond belangrijk is de sekswerkers tegen zichzelf te beschermen door middel van het bieden van primaire levensbehoeftes. Het accent ligt hierbij niet op het doorstromen naar werk buiten de seksbranche. Aanbevelingen De handhaving en het toezicht op de illegale vormen van prostitutie moeten gezien de verplaatsingseffecten, door de diverse gemeentes in de regio worden afgestemd. Daarnaast moeten de controles in de vergunde sector overgedragen worden van het PCT  naar gemeentelijke medewerkers die gespecialiseerd zijn in het herkennen van signalen van mensenhandel. Hiermee zou capaciteit bij het PCT vrijkomen, die ingezet kan worden op bestuurlijke controles van internetsekswerkers (naast mogelijke slachtoffers van mensenhandel). Verder moet onderzocht worden of het huidige zorg- en hulpaanbod voldoende in beeld is bij de internetsekswerkers en in hoeverre deze werkwijze aangepast moet worden om ervoor te zorgen dat de internetsekswerkers een veilige en gezonde werkomgeving hebben. Tot slot moet als de Zorgzone gesloten wordt, hierover goed gecommuniceerd worden met de sekswerkers. Er moet op individueel niveau een plan van aanpak ontwikkeld worden die de sekswerkers voldoende hulp en zorg zal bieden. Ook is het noodzaak dat de gemeente, de zorg, veiligheid en opvang vooraf zorgen voor een goede samenwerking. Het rapport is geschreven door Anton van Wijk, Manon Hardeman, Tom van Ham, Anouk Lenders en Juno van Esseveldt. Onderstaand de link naar Bureau Beke, die het onderzoek uitgevoerd heeft:http://beke.nl/publicaties/prostitutie-in-beeld-gebracht   

    Publicaties

    • Publicaties
    • niet-vergunde
    • Sekswerkers
    • Prostitutie
    • Mensenhandel
    • vergunde
    • Nederlands
  4. Taal Nederlands Antwoord op de Kamervragen van het lid Jasper van Dijk (SP) over mensenhandel met het oogmerk van orgaanverwijdering, door staatssecretaris Harbers (Justitie en Veiligheid), mede namens de minister van Buitenlandse Zaken. AH ...

    Antwoord op de Kamervragen van het lid Jasper van Dijk (SP) over mensenhandel met het oogmerk van orgaanverwijdering, door staatssecretaris Harbers (Justitie en Veiligheid), mede namens de minister van Buitenlandse Zaken.

    Overheidspublicaties

    • Overheidspublicaties
    • Vluchtelingen
    • Kamervragen
    • orgaanverwijdering
    • Uitbuiting
    • Mensenhandel
    • Nederlands
  5. Taal Nederlands De Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen heeft op de Europese Dag tegen Mensenhandel de Slachtoffermonitor Mensenhandel 2012-2016 gepubliceerd. Dit rapport biedt zicht op de zwakke plekken in he ...

    De Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen heeft op de Europese Dag tegen Mensenhandel de Slachtoffermonitor Mensenhandel 2012-2016 gepubliceerd. Dit rapport biedt zicht op de zwakke plekken in het Nederlandse mensenhandelbeleid en doet aanbevelingen om hierin verbetering aan te brengen.In dit rapport komt de Nationaal Rapporteur voor het eerst met een schatting van het daadwerkelijke aantal slachtoffers van mensenhandel in Nederland, gebaseerd op een onderzoek  in samenwerking met United Nations Office on Drugs and Crime. Uit het Nieuwsbericht:  Slechts 11 procent minderjarige meisjes in beeldBinnenlandse seksuele uitbuiting is in Nederland de meest voorkomende vorm van mensenhandel: het overkomt bijna 3.000 vrouwen per jaar. Zij vormen daarmee 46 procent van het totaal. Voor bijna de helft gaat het om minderjarige meisjes. 1.320 minderjarigen zijn slachtoffer van seksuele uitbuiting. Deze groep minderjarige slachtoffers is tegelijkertijd het minst in beeld. Slechts 11 procent komt terug in de meldingen. Aantal meldingen daaltHet aantal meldingen van slachtoffers van mensenhandel is de afgelopen vijf jaar sterk afgenomen, van 1.287 in 2012 naar 952 in 2016. In 2016 daalde het aantal met 17 procent ten opzichte van 2015. Nationaal Rapporteur Corinne Dettmeijer: ‘Ik maak me ernstige zorgen over het dalende aantal meldingen. Mensenhandel neemt namelijk niet af: we weten nu dat het aantal slachtoffers 6.250 per jaar is. Dat betekent dat een steeds groter deel van de mensenhandel buiten beeld blijft. Dit zou aanleiding voor de politie moeten zijn om extra capaciteit vrij te maken voor de bestrijding van mensenhandel.’ Wat wordt gemeten, wordt aangepaktDe Nationaal Rapporteur hecht grote waarde aan het meten van de omvang van mensenhandel. Op basis van deze cijfers wordt namelijk de aanpak van mensenhandel gebaseerd. Betere melding van slachtoffers door de politie en andere instanties is daarvoor erg belangrijk. Net als het uitvoeren van een schatting naar het werkelijke aantal slachtoffers, zoals nu voor het eerst is gedaan. Dettmeijer: ‘Deze schattingsmethode laat niet alleen het aantal slachtoffers zien, maar ook welke sectoren en welke groepen slachtoffers het minst in beeld zijn. Het maakt zichtbaar wat we niet wisten, waar blinde vlekken zitten.’ De Nationaal Rapporteur beveelt de ministers van Veiligheid en Justitie en Buitenlandse Zaken aan periodiek een schatting te laten maken, zodat de resultaten van de aanpak van mensenhandel gemonitord worden.   Link naar het nieuwsberichthttps://www.nationaalrapporteur.nl/Publicaties/Slachtoffermonitor-mensenhandel-2012-2016/slachtoffermonitor-mensenhandel-2012-2016.aspx

    Publicaties

    • Rapporten
    • mensenhandelmonitor
    • Mensenhandel
    • Slachtoffer
    • NRM
    • Nederlands
  6. Taal Nederlands Abstract:   Since the 1980s, the demand for organs available for transplantation is far outpacing the supply, with kidney transplant waiting lists growing most prominently. Although the buying and selling of organs is prohib ...

    Abstract: Since the 1980s, the demand for organs available for transplantation is far outpacing the supply, with kidney transplant waiting lists growing most prominently. Although the buying and selling of organs is prohibited worldwide with the exception of Iran, the organ shortage has driven patients from industrialized countries in need of ... read more a kidney transplantation to developing countries where poor individuals are willing to ‘donate’ a kidney in exchange for money. The organ scarcity has generated a highly profitable black market where illicit acts and means are applied for the purpose of exploitation; i.e. human trafficking for the purpose of organ removal. Due to the complex nature of the criminal activities, which require compatible patients and donors, transplant surgeons and an operating theatre, the organ trade is said to involve globally active and well-organized criminal networks. However, literature supporting this claim is scarce; there is a critical lack of evidence-based research regarding the crime’s organizational model. The aim of this study was to contribute to criminological research by addressing this knowledge gap through a close examination of relevant criminal cases, which are limited in number worldwide but shed a light on the entire human trafficking process, in order to provide an answer to the following central research question: How does the interaction between the prohibition and the demand and supply of human organs for transplantation shape the mechanisms and organizational model of human trafficking for the purpose of organ removal? With support of QSR*NVIVO software three criminal cases have been analysed by studying 31 court documents and interviewing 45 respondents, mainly law enforcement officials and defense lawyers in South Africa, the United States, Kosovo and Israel. As secondary sources, four documentaries which disclose valuable information about the cases have been included, as well as the recordings of two expert meetings on human trafficking for the purpose of organ removal. The results show that recipients and donors have been exploited using illicit acts and means with the purpose of organ removal by loose, flexible combinations of numerous organized criminal networks and actors that have joined forces to facilitate illegal kidney transplants on a global level in an extremely well-organized manner. Although the prohibition of the organ trade have been enacted to inhibit profiteering and human trafficking, the rising demand of organs since has generated a highly profitable and exploitative underground transplant industry, which indicates that criminalization is more likely to have reinforced trafficking. The organization of the crime is a dynamic process, resulting from the interaction of illegal market dynamics, skills and networks of the offenders and legal control efforts. Due to local inadequate existing legal frameworks and a lack of knowledge and experience regarding the offence on the judicial level, enforcement is practically non-existent or has led to tactical and spatial crime displacement. A continuing high demand for transplantable organs will make it difficult to restrain the underground market by means of repressive action, whereas some form of regulation may result in lower crime and victimization rates by tackling the organ scarcity. By Jessica de Jong, 2017 

    Publicaties

    • Wetenschappelijke Artikelen
    • Human Trafficking
    • organtrade
    • Mensenhandel
    • Orgaanhandel
    • Nederlands
  7. Taal Nederlands De Belgische onafhankelijke Nationaal Rapporteur Mensenhandel Myria, heeft het jaarrapport van het beleid van 2017 gepubliceerd, met daarin een speciale focus op de invloed van het internet op mensenhandel.     Enerzijds wor ...

    De Belgische onafhankelijke Nationaal Rapporteur Mensenhandel Myria, heeft het jaarrapport van het beleid van 2017 gepubliceerd, met daarin een speciale focus op de invloed van het internet op mensenhandel.  Enerzijds wordt er in het verslag aandacht besteed aan de negatieve invloed van het internet op mensenhandel. Zo gebruiken daders van mensenhandel het internet om hun slachtoffers te rekruteren, wordt het gebruikt bij het managen van de criminele activiteiten en vindt de marketing van het prostitutie aanbod online plaats. Ook mensensmokkel wordt volgens Myria vergemakkelijkt door het gebruik van internet. Er wordt bij zowel mensenhandel als mensensmokkel gebruik gemaakt van verschillende social media platforms, waaronder Instagram en Facebook. Anderzijds maken politie en justitie ook steeds meer gebruik van internet en social media in de opsporing van zowel daders als slachtoffers van mensenhandel. In het verslag worden verschillende aanbevelingen gedaan. Zo wordt het belang van praktijkgerichte trainingen voor politie en praktijk gerichte inspectie benadrukt. Daarnaast wordt er gepleit voor een investering in informatica, om de opsporingsanalyse via het internet op een effectieve manier te kunnen uitvoeren. Ook worden er in het verslag algemene aanbevelingen gedaan, waaronder het sensibiliseren van de hotelsector inzake de structurele situaties van arbeidsuitbuiting en een investering in de opvangcentra zodat zij over de middelen beschikken die nodig zijn bij de bescherming van de slachtoffers. Deze punten zijn afkomstig uit het persbericht van Myria, Oktober 2017 

    Publicaties

    • Rapporten
    • Online
    • Migratie
    • Mensenhandel
    • Mensensmokkel
    • Nederlands
  8. Taal Nederlands 10 oktober heeft kabinet Rutte III het nieuwe regeerakkoord overhandigd met daarin de plannen met betrekking tot mensenhandel. Zo zal er op verschillende manieren geinvesteerd worden in de strijd tegen mensenhandel. Om te be ...

    10 oktober heeft kabinet Rutte III het nieuwe regeerakkoord overhandigd met daarin de plannen met betrekking tot mensenhandel. Zo zal er op verschillende manieren geinvesteerd worden in de strijd tegen mensenhandel. Om te beginnen, zal er geïnvesteerd worden in internationaal opsporingsonderzoek. Daarnaast zal er structureel meer geld beschikbaar worden gesteld voor uitstapprogramma's voor prostituees om hen op deze manier te helpen. Ook zal er geïnvesteerd worden in speciale Prostitutie Controle Teams en komt er extra geld ter beschikking voor slachtoffers van mensenhandel. Daarnaast belooft het nieuwe regeerakkoord verscheidene investeringen, waaronder een wetswijziging van het wetsvoorstel Regulering prostitutie ten behoeve van de uniformiteit om op deze manier te voorkomen dat daders van mensenhandel gebruik kunnen maken van de ongelijke toezicht- en handhavingsmogelijkheden. Daarnaast zal er een vergunningsplicht voor alle vormen van bedrijfsmatige seksuele dienstverlening komen,  wordt er een pooierverbod ingelast en komt er een wettelijke grondslag voor lokale intakegesprekken met als doel zicht te houden op de prostituees om misstanden te voorkomen. Kijkend naar het budgettair overzicht, zal er van het budget dat ter beschikking is gesteld voor preventiemaatregelen, jaarlijks structureel 2 miljoen euro bijkomen voor slachtoffers van mensenhandel. Dit zal aangevuld worden met 4 miljoen euro in 2018, 3 miljoen euro in 2019, 3 miljoen euro in 2020 en 2 miljoen euro in 2021. Het gehele regeerakkoord is te vinden via onderstaande link:https://www.tweedekamer.nl/sites/default/files/atoms/files/regeerakkoord20172021.pdf

    Overheidspublicaties

    • Ministeries en Uitvoeringsorganisaties
    • regeerakkoord
    • investeringen
    • Mensenhandel
    • Prostitutie
    • Nederlands
  9. Taal Nederlands   Abstract:   "A multiple systems estimation (MSE) was carried out using the statistics on possible victims identified by different groups of organizations reporting to CoMensha on behalf of the Dutch National Rapporteu ...

     Abstract: "A multiple systems estimation (MSE) was carried out using the statistics on possible victims identified by different groups of organizations reporting to CoMensha on behalf of the Dutch National Rapporteur on Trafficking in Human Beings and Sexual Violence against Childrenover a period of six consecutive years (2010 - 2015). In total six different groups of organizations (lists) reported to CoMensha, among which the Border Police. The presumed victims reported by the Border Police concern presumed victims of a particular type of trafficking that is not informed by the Palermo Protocol. Moreover, this type of trafficking is no longer upheld as human trafficking by the Supreme Court in the Netherlands. For these reasons, two log-linear models were fitted: one including those reported by the Border Police (based on six lists, concerning 8,234 presumed victims between 2010 and 2015), and one excluding those exclusively reported by the Border Police (based on five lists, concerning 6,935 presumed victims between 2010 and 2015). To enhance the robustness of the estimates, they were stratified by four covariates, namely age (minor/adult), gender (female/male), form of exploitation (sexual/non-sexual) and nationality (Dutch/non-Dutch).The key finding is that in 2014 and 2015, the most recent years for which records are available, the total number of presumed victims of human trafficking in the Netherlands was approximately 6,500 (six lists) / 6,250 (five lists) per year. This means that the estimated numbers are four to five times higher than the recorded numbers of victims that come to the attention of the authorities. Expressed as rates per 100,000 persons, the rate of presumed victims is about 38/37 (six/five lists) per 100,000 inhabitants per year (based on the estimates for 2014 and 2015). The victimization rates are 32/29 (six/five lists) per 100,000 adult Dutch females, 1 per 100,000adult Dutch males (in both models), 235/257 (six/five lists) per 100,000 Dutch girls (between 12-17 years old) and 14 (in both models) per 100,000 Dutch boys (between 12-17 years old). The rate of non-Dutch (legal or illegal) residents is 326/311 (six/five lists) victims per 100,000, or about fifteen/fourteen (six/five lists) times higher than for Dutch nationals (22 per 100,000 in both models)." Dit rapport is geschreven en gepubliceerd door de United Nations Office on Drugs and Crime en de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen. 

    Publicaties

    • Publicaties
    • NRM
    • UNODC
    • victims
    • Mensenhandel
    • Human Trafficking
    • Nederlands
  10. 2 Taal Nederlands     "De Aanbestedende diensten nodigen Potentiële Inschrijvers uit een Inschrijving in te dienen voor de Categorale Opvang Slachtoffers Mensenhandel (ook wel COSM). De in deze Aanbesteding toepasselijke Uitsluitingsgro ...

      "De Aanbestedende diensten nodigen Potentiële Inschrijvers uit een Inschrijving in te dienen voor de Categorale Opvang Slachtoffers Mensenhandel (ook wel COSM). De in deze Aanbesteding toepasselijke Uitsluitingsgronden, Eisen, het Gunningscriterium en de Subgunningscriteria worden in dit document toegelicht."  "Deze opdracht ziet op het bieden van opvang aan de categorie slachtoffers die gebruik maken van de zogenaamde ‘bedenktijd’. Dit zijn mogelijke slachtoffers van mensenhandel uit derde landen zonder verblijfstatus, bij wie de geringste aanwijzing van mensenhandel is geconstateerd en om die reden door politie (of andere opsporingsdiensten) de bedenktijd is aangeboden, om opvang te bieden en de rechtsbescherming te borgen. Het betreft een tijdelijke opvangvoorziening, vooruitlopend op instroom (na aangifte) in de reguliere opvangvoorzieningen voor slachtoffers van mensenhandel, die beschikbaar zijn voor slachtoffers mét verblijfstatus en slachtoffers uit Nederland/EU-landen." 

    Publicaties

    • Publicaties
    • Aanbesteding
    • Mensenhandel
    • Opvang
    • Nederlands

Pagina's