Documentsoort

Thema

Land

Trefwoord

Organisatie

  • Rapporten

Pagina's

Resultaten 1 - 10 van totaal 647 resultaten
  1. Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen Taal Nederlands Afgelopen week is de Slachtoffermonitor seksueel geweld tegen kinderen 2016 verschenen, waarin in beeld is gebracht hoeveel kinderen slachtoffer worden van ...

    Afgelopen week is de Slachtoffermonitor seksueel geweld tegen kinderen 2016 verschenen, waarin in beeld is gebracht hoeveel kinderen slachtoffer worden van seksueel geweld en hoe hun weg verloopt naar de hulpverlening. Momenteel wordt nog niet geregistreerd wat de aanleiding is van jeugdhulp. In samenwerking met het CBS heeft de Nationaal Rapporteur een onderzoek uitgevoerd om de aanleiding van de jeugdhulp te achterhalen. Wanneer seksueel misbruik heeft plaatsgevonden, worden er beslissingen gemaakt door en over het slachtoffer. Deze beslissingen worden in de monitor besproken. Daarnaast worden de beleidsmatige beslissingen van de laatste jaren weergegeven. Uit de monitor blijkt onder andere dat 85 procent van de meisjes in de gesloten jeugdhulp hier terecht is gekomen vanwege seksueel geweld. Naar aanleiding van de bevindingen die in de monitor naar voren komen, heeft de Nationaal Rapporteur een aantal aanbevelingen gedaan, waaronder het opnemen van de aanleiding van de jeugdhulp in de Beleidsinformatie Jeugd.De factsheet van de Slachtoffermonitor is hier te vinden: https://www.nationaalrapporteur.nl/binaries/Nationaal%20Rapporteur%20-%20Slachtoffermonitor%20seksueel%20geweld%20tegen%20kinderen%202016%20-%20factsheet_tcm23-335178.pdf 

    Publicaties

    • Rapporten
    • Nederland
    • Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen
    • Minderjarigen
    • Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen
    • Seksueel geweld
    • Seksuele uitbuiting
    • Nederlands
  2. 3 reads Centre against Child- and Human Trafficking Language Dutch Nederlandse, minderjarige slachtoffers van seksuele uitbuiting doen minder aangifte dan voorheen. Het doel van dit onderzoek is het zicht krijgen op de drempels die slachtoffers ervaren bi ...

    Nederlandse, minderjarige slachtoffers van seksuele uitbuiting doen minder aangifte dan voorheen. Het doel van dit onderzoek is het zicht krijgen op de drempels die slachtoffers ervaren bij het doen van aangifte en die mogelijk te maken hebben met hoe het strafproces is vormgegeven in Nederland. Uit dit onderzoek blijkt dat de belangrijkste drempels voor slachtoffers om aangifte te doen onder andere zijn dat de slachtoffers bang zijn voor represailles van de mensenhandelaar en/of zijn netwerk en daardoor bang zijn voor hun eigen veiligheid en die van hun naasten; de slachtoffers zichzelf niet herkennen als slachtoffer; de slachtoffers vaak niet weten wat ze kunnen verwachten van het strafproces en daarnaast duurt het strafproces vaak lang. Uit het onderzoek vloeien een aantal aanbevelingen voort, namelijk: het verduidelijken van de definitie van mensenhandel/seksuele uitbuiting; het implementeren van een individuele risicoanalyse om de mate en herkomst van distress inzichtelijk te maken; het reduceren van de angst van slachtoffers en het verbeteren van het strafproces.

    Publicaties

    • Rapporten
    • Nederland
    • Het Centrum Kinderhandel Mensenhandel (CKM)
    • Prostitutie
    • Minderjarigen
    • Strafrecht
    • Seksuele uitbuiting
    • minderjarig slachtoffer
    • Loverboy
    • Loverboyproblematiek
    • Strafrecht
    • Aangiftebereidheid
    • Nederlands
  3. Taal Nederlands De Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen heeft op de Europese Dag tegen Mensenhandel de Slachtoffermonitor Mensenhandel 2012-2016 gepubliceerd. Dit rapport biedt zicht op de zwakke plekken in he ...

    De Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen heeft op de Europese Dag tegen Mensenhandel de Slachtoffermonitor Mensenhandel 2012-2016 gepubliceerd. Dit rapport biedt zicht op de zwakke plekken in het Nederlandse mensenhandelbeleid en doet aanbevelingen om hierin verbetering aan te brengen.In dit rapport komt de Nationaal Rapporteur voor het eerst met een schatting van het daadwerkelijke aantal slachtoffers van mensenhandel in Nederland, gebaseerd op een onderzoek  in samenwerking met United Nations Office on Drugs and Crime. Uit het Nieuwsbericht:  Slechts 11 procent minderjarige meisjes in beeldBinnenlandse seksuele uitbuiting is in Nederland de meest voorkomende vorm van mensenhandel: het overkomt bijna 3.000 vrouwen per jaar. Zij vormen daarmee 46 procent van het totaal. Voor bijna de helft gaat het om minderjarige meisjes. 1.320 minderjarigen zijn slachtoffer van seksuele uitbuiting. Deze groep minderjarige slachtoffers is tegelijkertijd het minst in beeld. Slechts 11 procent komt terug in de meldingen. Aantal meldingen daaltHet aantal meldingen van slachtoffers van mensenhandel is de afgelopen vijf jaar sterk afgenomen, van 1.287 in 2012 naar 952 in 2016. In 2016 daalde het aantal met 17 procent ten opzichte van 2015. Nationaal Rapporteur Corinne Dettmeijer: ‘Ik maak me ernstige zorgen over het dalende aantal meldingen. Mensenhandel neemt namelijk niet af: we weten nu dat het aantal slachtoffers 6.250 per jaar is. Dat betekent dat een steeds groter deel van de mensenhandel buiten beeld blijft. Dit zou aanleiding voor de politie moeten zijn om extra capaciteit vrij te maken voor de bestrijding van mensenhandel.’ Wat wordt gemeten, wordt aangepaktDe Nationaal Rapporteur hecht grote waarde aan het meten van de omvang van mensenhandel. Op basis van deze cijfers wordt namelijk de aanpak van mensenhandel gebaseerd. Betere melding van slachtoffers door de politie en andere instanties is daarvoor erg belangrijk. Net als het uitvoeren van een schatting naar het werkelijke aantal slachtoffers, zoals nu voor het eerst is gedaan. Dettmeijer: ‘Deze schattingsmethode laat niet alleen het aantal slachtoffers zien, maar ook welke sectoren en welke groepen slachtoffers het minst in beeld zijn. Het maakt zichtbaar wat we niet wisten, waar blinde vlekken zitten.’ De Nationaal Rapporteur beveelt de ministers van Veiligheid en Justitie en Buitenlandse Zaken aan periodiek een schatting te laten maken, zodat de resultaten van de aanpak van mensenhandel gemonitord worden.   Link naar het nieuwsberichthttps://www.nationaalrapporteur.nl/Publicaties/Slachtoffermonitor-mensenhandel-2012-2016/slachtoffermonitor-mensenhandel-2012-2016.aspx

    Publicaties

    • Rapporten
    • mensenhandelmonitor
    • Mensenhandel
    • Slachtoffer
    • NRM
    • Nederlands
  4. Taal Nederlands De Belgische onafhankelijke Nationaal Rapporteur Mensenhandel Myria, heeft het jaarrapport van het beleid van 2017 gepubliceerd, met daarin een speciale focus op de invloed van het internet op mensenhandel.     Enerzijds wor ...

    De Belgische onafhankelijke Nationaal Rapporteur Mensenhandel Myria, heeft het jaarrapport van het beleid van 2017 gepubliceerd, met daarin een speciale focus op de invloed van het internet op mensenhandel.  Enerzijds wordt er in het verslag aandacht besteed aan de negatieve invloed van het internet op mensenhandel. Zo gebruiken daders van mensenhandel het internet om hun slachtoffers te rekruteren, wordt het gebruikt bij het managen van de criminele activiteiten en vindt de marketing van het prostitutie aanbod online plaats. Ook mensensmokkel wordt volgens Myria vergemakkelijkt door het gebruik van internet. Er wordt bij zowel mensenhandel als mensensmokkel gebruik gemaakt van verschillende social media platforms, waaronder Instagram en Facebook. Anderzijds maken politie en justitie ook steeds meer gebruik van internet en social media in de opsporing van zowel daders als slachtoffers van mensenhandel. In het verslag worden verschillende aanbevelingen gedaan. Zo wordt het belang van praktijkgerichte trainingen voor politie en praktijk gerichte inspectie benadrukt. Daarnaast wordt er gepleit voor een investering in informatica, om de opsporingsanalyse via het internet op een effectieve manier te kunnen uitvoeren. Ook worden er in het verslag algemene aanbevelingen gedaan, waaronder het sensibiliseren van de hotelsector inzake de structurele situaties van arbeidsuitbuiting en een investering in de opvangcentra zodat zij over de middelen beschikken die nodig zijn bij de bescherming van de slachtoffers. Deze punten zijn afkomstig uit het persbericht van Myria, Oktober 2017 

    Publicaties

    • Rapporten
    • Online
    • Migratie
    • Mensenhandel
    • Mensensmokkel
    • Nederlands
  5. Taal Engels James Cockayne United Nations University Abstract by author:   Human trafficking is both illegal and big business. The International Labour Organization estimates that forced labour, one of the forms of exploitation into which h ...

    Abstract by author: Human trafficking is both illegal and big business. The International Labour Organization estimates that forced labour, one of the forms of exploitation into which humans are trafficked, generates $150 billion a year in revenues, while the Global Slavery Index suggests there may be as many as 45.8 million people enslaved today. Most of the victims are women and girls. The funds generated by human trafficking are proceeds of crime. Handling those funds can constitute money laundering or, in certain cases where designated terrorist organizations are involved, terrorist financing. Financial institutions that handle funds generated by human trafficking and modern slavery, or that finance businesses that engage in these crimes, thus risk violating a range of existing laws and norms, especially in the area of anti-money laundering (AML) and countering the financing of terrorism (CFT). To help industry actors and regulators think through their options for disrupting ties between the financial sector and human trafficking and modern slavery, UN University convened a workshop at Grace Farms in New Canaan, Connecticut, with the support of the Permanent Mission of Liechtenstein to the United Nations. Participants identified three main areas for action: strengthening sectoral knowledge uptake; improving regulation and encouraging leadership; and promoting information partnerships.

    Publicaties

    • Rapporten
    • International
    • James Cockayne
    • United Nations University
    • modern slavery
    • financial sector
    • Human trafficking / trafficking in persons
    • Engels
  6. Language English 1 read Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights (OHCHR) Annex to the Response of the Kingdom of the Netherlands to the list of issues (CAT/C/NLD/QPR/7) transmitted to the State Party under the optional reporting pro ...

    Annex to the Response of the Kingdom of the Netherlands to the list of issues (CAT/C/NLD/QPR/7) transmitted to the State Party under the optional reporting procedure (A/62/44, paras. 23 and 24)

    Publicaties

    • Rapporten
    • Netherlands
    • Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights (OHCHR)
    • Human trafficking / trafficking in persons
    • Torture
    • Human Rights
    • Engels
  7. Language Dutch 1 read Toezicht Sociaal Domein/Samenwerkend Toezicht Jeugd Wanneer moeders en kinderen in de vrouwenopvang komen, is de situatie thuis geëscaleerd en onveilig. Een opname kan ook vanwege eerwraak, mensenhandel of loverboyproblematiek plaats ...

    Wanneer moeders en kinderen in de vrouwenopvang komen, is de situatie thuis geëscaleerd en onveilig. Een opname kan ook vanwege eerwraak, mensenhandel of loverboyproblematiek plaatsvinden. Angst van de moeder voor de partner, financiële afhankelijkheid, de gevolgen voor het gezag over het kind, schaamte of familie-eer spelen een rol. Vaak ontbreekt een netwerk voor informele steun. Vrouwen die in de vrouwenopvang verblijven hebben veelal psychische gezondheidsproblemen, schulden of verslaving en hebben zorgbehoeften op meerdere leefgebieden.De inspecties benadrukken dat de kwetsbaarheid van deze groep moeders en kinderen in de overgang naar zelfstandigheid van de vrouwenopvang en de ketenpartners speciale aandacht vraagt en rechtvaardigt. Ook gemeenten hebben een belangrijke rol in het organiseren en borgen van een veilige leefsituatie, het zorg dragen dat signalen van onveiligheid worden opgepakt en het handelen naar aanleiding van deze signalen.

    Publicaties

    • Rapporten
    • Nederland
    • Toezicht Sociaal Domein/Samenwerkend Toezicht Jeugd
    • Nederlands
  8. Taal Nederlands Samenvatting als weergeven op de website van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum:   "On 1 April 2000, the Netherlands, as the first European nation to do so, appointed a Rappor-teur on Trafficking in ...

    Samenvatting als weergeven op de website van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum: "On 1 April 2000, the Netherlands, as the first European nation to do so, appointed a Rappor-teur on Trafficking in Human Beings. Under Article 9 of the Act on the National Rapporteur on trafficking in human beings and sexual violence against children, every four years the institute has to be evaluated. The central research question of this evaluation is:What are the ambitions, objectives and tasks of the National Rapporteur on traf-ficking in human beings and sexual violence against children, how are the tasks performed, what means are available and how are these spent, what is the (exter-nal) valuation of the performance of the tasks and is there reason to change the performance of the tasks or powers?"  

    Publicaties

    • Rapporten
    • evaluatie
    • Nationaal Rapporteur Mensenhandel
    • Nederlands
  9. Language Dutch 2 reads Platform Opleiding Onderwijs en Organisatie BV (PLATO) Dr. J.A.van Lakerveld Drs. I.W.M. Gussen MSc. F.D. Stoutjesdijk Drs. I.C.M. Tönis MSc. J. De Zoete Uit samenvatting door auteurs: Bij Gebiedsgebonden Politiewerk (GGP) is het po ...

    Uit samenvatting door auteurs:Bij Gebiedsgebonden Politiewerk (GGP) is het politiewerk ingebed in de samenleving. Kernbegrippen zijn: dichtbij georganiseerd, kennen en gekend worden, werken aan een breed scala van veiligheids-problemen, zowel reactief, preventief als proactief optreden, samenwerking met uiteenlopende an-dere partijen en betrokkenheid van burgers. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft onderzoek laten doen naar de invloed van maatschappelijke ontwikkelingen op GGP en, indien nodig, hoe deze verder geprofessionaliseerd zou kunnen worden. De meest in het oog springende ontwikkelingen die van invloed zijn op het werk van de politie en het gebiedsgebonden werk daarbinnen zijn: decentralisaties in het sociaal domein; digitalisering inclusief sociaal media; demografische ontwikkelingen, migratie en vluchtelingen; radicalisering, terrorisme en terreurdreiging; internationalisering van misdaad en ondermijnende criminaliteit; groei van toerisme, evenementen en horeca.

    Publicaties

    • Rapporten
    • Nederland
    • Dr. J.A.van Lakerveld
    • Drs. I.W.M. Gussen
    • MSc. F.D. Stoutjesdijk
    • Drs. I.C.M. Tönis
    • MSc. J. De Zoete
    • Platform Opleiding Onderwijs en Organisatie BV (PLATO)
    • Bestrijding georganiseerde criminaliteit
    • Politie
    • Nederlands
  10. Language Dutch 1 read Tweede Kamer der Staten-Generaal Dit is een eerste Nederlandse rapportage over de implementatie van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen of Sustainable Development Goals (SDG). Met name de volgende SDG's zijn van belang met betrekkin ...

    Dit is een eerste Nederlandse rapportage over de implementatie van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen of Sustainable Development Goals (SDG). Met name de volgende SDG's zijn van belang met betrekking tot Mensenhandel:SDG5: Gendergelijkheid'De positie van bepaalde groepen meisjes in Nederland is zorgelijk [...]. In het kader van mensenhandel kan gewezen worden op Roma-kinderen die worden gedwongen tot diefstal en bedelen; Syrische kindbruiden die verdwijnen als huisslaaf; vluchtelingenkinderen die seksueel worden uitgebuit, meisjes die slachtoffer worden van besnijdenis; en Nederlandse meisjes die worden geprostitueerd.'SDG10: Verminderde ongelijkheid'Naast structurele opvang in de regio is het Nederlandse beleid gericht op het steunen van landen op migratieroutes. Nederland speelt een actieve rol om migratiepartnerschappen te vormen met specifieke Afrikaanse landen, zowel bilateraal als in Europees verband. Het gaat hierbij om het aanpakken van de onderliggende oorzaken van irreguliere migratie en gedwongen verplaatsing, verbeteren van migratiemanagement, het opstarten van informatiecampagnes, en een belangrijke focus voor het tegengaan van mensenhandel en –smokkel. Belangrijke partners hierbij zijn de overheden van de betrokken landen, en internationale organisaties als IOM en UNODC.'SDG16: Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten'Nederland scoort over het algemeen goed op de onderdelen van doel 16 over vrede, instituties en recht. Zowel mensenhandel als de aanpak van kinderporno en kindersekstoerisme – nationaal en internationaal – blijft een belangrijke prioriteit van het kabinet. Er is de afgelopen jaren geïnvesteerd om voldoende deskundige capaciteit in de rechtshandhaving te realiseren, zowel door nationale als internationale rechtbanken. Nederland wil daarnaast geen veilige haven zijn voor hen die zich in andere landen schuldig hebben gemaakt aan het misdrijf genocide, misdrijven tegen menselijkheid en oorlogsmisdrijven, en zet zich daarom in voor de strafrechtelijke aanpak van de verdachten van deze misdrijven. Zo worden in Nederland verblijvende verdachten berecht en worden andere landen en internationale organisaties bijgestaan ten behoeve van berechting elders. Nederland is tevens een van de landen die zich actief inzet om te komen tot een multilateraal verdrag over wederzijdse rechtshulp en uitlevering bij oorlogsmisdaden, misdaden tegen de mensheid en genocide. Ook zet Nederland zich in voor het indammen van onwettige financiële stromen. In het bijzonder gaat het hierom het tegengaan van corruptie, het ontnemen van crimineel vermogen en het bestrijden van illegale wapenstromen in binnen- en buitenland.' 

    Publicaties

    • Rapporten
    • Nederland
    • Tweede Kamer der Staten-Generaal
    • Gendergelijkheid
    • Verminderde ongelijkheid
    • Veiligheid
    • Nederlands

Pagina's