Documentsoort

Thema

Land

Trefwoord

Organisatie

  • Publicaties

Pagina's

Resultaten 1 - 10 van totaal 1104 resultaten
  1. Taal Nederlands A systematic review of the state of the literature on sexually exploited boys internationally   M. Moynihan et al. 2018 Chlid Abuse & Neglect: 440-451     Bovenstaand review focust op het beter begrijpen en identificeren ...

    A systematic review of the state of the literature on sexually exploited boys internationally M. Moynihan et al. 2018 Chlid Abuse & Neglect: 440-451   Bovenstaand review focust op het beter begrijpen en identificeren van kennis lacunes betreffende de seksuele uitbuiting van jongens. De vraag die in het onderzoek beantwoord wordt is wat de staat is van onderzoek naar dit onderwerp op internationaal gebied. Om antwoord te geven op deze vraag worden er drie sub-vragen beantwoord: 1) Wat zijn de antecedenten en voorspellers van minderjarige (child- en adolescent) seksuele uitbuiting voor jongens? 2) Wat zijn de specifieke kenmerken van seksuele uitbuiting onder jongens (eigenschappen van de jongens en uitbuiters, de situatie waarin het zich afspeelt, de aard van de relaties tussen uitbuiter en slachtoffer)? 3) Wat zijn de fysieke- en mentale gezondheidsgevolgen, sociale gevolgen en de bijkomende gezondheid- en sociale zorg die jongens van seksuele uitbuiting nodig hebben? De resultaten van het onderzoek laten zien dat de seksuele uitbuiting van jongens een probleem is dat zich in hogere en lagere sociale milieus afspeelt waarbij er significante gezondheidsverschillen geïdentificeerd zijn tussen jongens die seksueel uitgebuit worden en hun niet-uitgebuite leeftijdsgenoten. Voorzieningen die bedoeld zijn om jongens die slachtoffer zijn van seksuele uitbuiting te ondersteunen, moeten rekening houden met specifieke gender-gerelateerde problemen. Uit het review komt naar voren dat de bewustwording van seksuele uitbuiting onder jongens versterkt moet worden; hierbij wordt er specifiek gerefereerd naar scholen. Daarnaast moeten educatieve-, sociale- en gezondheidsdiensten bewust worden van de factoren die jongens kwetsbaar maken voor seksuele uitbuiting, waaronder kindermishandeling. Zij moeten tijdig kunnen handelen wanneer zij signalen van seksuele uitbuiting treffen, iemand kwetsbaar hiervoor is of wanneer zij de gevolgen hiervan bij een jongen ondervinden.     

    Publicaties

    • Publicaties
    • Seksuele uitbuiting
    • review
    • Jongensprostitutie
    • Nederlands
  2. Taal Nederlands De Wereld van de Mannenprostitutie: Exploratief Onderzoek naar Kenmerken van Mannelijke Sekswerkers, Strafbare Feiten met betrekking tot en de Politionele Aanpak van Mannenprostitutie     Uit Samenvatting:   Huidig onderzoek ...

    De Wereld van de Mannenprostitutie: Exploratief Onderzoek naar Kenmerken van Mannelijke Sekswerkers, Strafbare Feiten met betrekking tot en de Politionele Aanpak van Mannenprostitutie  Uit Samenvatting: Huidig onderzoek was enerzijds gericht op kenmerken en strafbare feiten met betrekking tot mannelijke sekswerkers en anderzijds op de huidige politionele aanpak van mannenprostitutie. Om het voorgenoemde te achterhalen is een online survey onder mannelijke sekswerkers op diverse websites voor seksuele dienstverlening verspreid en zijn semi-gestructureerde interviews (N = 18) onder opsporingsambtenaren van de eenheden Zeeland – West-Brabant en Rotterdam afgenomen.Uit huidig onderzoek is ten eerste naar voren gekomen dat een kwart (25,0%, n = 20) van de respondenten op minderjarige leeftijd gestart is met de prostitutiepraktijken en zijn geld, spanning en seks de belangrijkste beweegredenen voor het beginnen met en het voortzetten van prostitutiepraktijken. Ten tweede is omtrent strafbare feiten gebleken dat minderjarigen benaderd worden voor betaalde seks, meerderjarige klanten betaalde seks hebben met minderjarige sekswerkers en minderjarigen aangezet worden tot prostitutie. Bovendien worden minderjarige starters significant vaker benaderd door een prostituant voor de eerste keer betaalde seks dan meerderjarige starters. Ten derde is naar voren gekomen dat het zicht op mannelijke sekswerkers binnen de twee politie-eenheden zeer gering is. Opsporingsambtenaren hebben aangegeven meer prioriteit te willen geven aan de aanpak van mannenprostitutie. Onduidelijkheid bestaat over de inzet van bestuursrechtelijke en strafrechtelijke bevoegdheden wanneer mogelijk sprake is van een minderjarige sekswerker. Masterscriptie geschreven door Gerlise Vos  

    Publicaties

    • Thesis
    • criminologie
    • Sekswerkers
    • mannenprostitutie
    • Nederlands
  3. Taal Nederlands   ‘Prostitutie in Beeld Gebracht’   In opdracht van de gemeente Arnhem geeft dit onderzoek inzicht in de aard en omvang van de zichtbare en de onzichtbare prostitutie in de gemeente. Tevens is ter evaluatie van het gevoerde ...

     ‘Prostitutie in Beeld Gebracht’  In opdracht van de gemeente Arnhem geeft dit onderzoek inzicht in de aard en omvang van de zichtbare en de onzichtbare prostitutie in de gemeente. Tevens is ter evaluatie van het gevoerde beleid onderzocht wat de huidige situatie van voormalig sekswerkers in de Zorgzone is. Verschijningsvormen vergunde en niet-vergunde prostitutieIn de gemeente Arnhem zijn zowel vergunde als niet-vergunde vormen van seksuele dienstverlening zichtbaar. Het aantal vergunde seksinrichtingen, waaronder een privéhuis, escortbureau en een SM-studio, bedraagt in 2017 vijf. Het gaat hier voornamelijk om Nederlandse sekswerkers die al langere tijd werkzaam zijn in de seksuele dienstverlening. De sekswerkers worden regelmatig medisch gecontroleerd door de GGD en het PCT constateert binnen deze vergunde sector geen overtredingen. Binnen de vergunde sector spelen straatsekswerkers op de Zorgzone een specifieke groep die de afgelopen jaren flink gedaald is. Echter komt uit dit onderzoek naar voren dat deze groep erg problematisch van karakter is; hierbij gaat het om psychosociale problemen en politiecontacten.Het toezicht op de niet-vergunde prostitutiebranche in Arnhem, met name de thuisprostitutie, is volgens het onderzoek toegenomen doordat sekswerkers het internet gebruiken voor het plaatsen van advertenties. Een groot gedeelte van dit aantal sekswerkers is van Zuid-Amerikaanse of Oost-Europese afkomst. De PCT heeft maar een beperkte groep thuissekswerkers in beeld, waardoor het echter lastig is om vast te stellen hoeveel van deze sekswerkers bedrijfsmatig en daarmee illegaal werken. De andere vorm van illegale prostitutie die naar voren is gekomen is een kleine groep straatprostituees. Deze vrouwen werken buiten de Zorgzone, de gelegaliseerde tippelzone in Arnhem waarbij ook hulpverlening aan de straatprostituees geboden wordt.In 2012 is er besloten dat er geen nieuwe vergunningen meer verleend worden voor de Zorgzone, om de tippelzone op deze manier langzaam te sluiten. Er zijn met acht van de negen sekswerkers op de Zorgzone gesprekken gevoerd en zij laten unaniem weten over te stappen op de niet-vergunde sector bij een eventuele sluiting van de Zorgzone. Zij geven aan de Zorgzone als een veilige omgeving te beschouwen en er is sprake van een hechte band tussen de verschillende sekswerkers. Ook de hulpverleners zijn van mening dat het sluiten van de Zorgzone de sekswerkers in de illegale sector zal doen verdwijnen waarbij het monitoren en bieden van hulp aan deze groep mogelijk vermoeilijkt wordt. Uitstapprogramma Next Step Next Step is een uitstapprogramma dat in 2010 gestart is, met als doel sekswerkers uit de seksbranche te begeleiden naar ander werk. In totaal hebben 12 sekswerkers die op de Zorgzone hebben gewerkt meegedaan aan dit uitstapprogramma, waarvan uiteindelijk vier inkomsten hebben uit ander werk. Echter is weinig bekend over hoe recent deze cijfers zijn en hoe het nu gaat met de (voormalige) sekswerkers. Voor het onderzoek zijn ook interviews met professionals uit andere steden gedaan waar ook sprake was of is van een dergelijke zorgzone. Zij laten weten dat vanwege de problematische leefstijl en achtergrond belangrijk is de sekswerkers tegen zichzelf te beschermen door middel van het bieden van primaire levensbehoeftes. Het accent ligt hierbij niet op het doorstromen naar werk buiten de seksbranche. Aanbevelingen De handhaving en het toezicht op de illegale vormen van prostitutie moeten gezien de verplaatsingseffecten, door de diverse gemeentes in de regio worden afgestemd. Daarnaast moeten de controles in de vergunde sector overgedragen worden van het PCT  naar gemeentelijke medewerkers die gespecialiseerd zijn in het herkennen van signalen van mensenhandel. Hiermee zou capaciteit bij het PCT vrijkomen, die ingezet kan worden op bestuurlijke controles van internetsekswerkers (naast mogelijke slachtoffers van mensenhandel). Verder moet onderzocht worden of het huidige zorg- en hulpaanbod voldoende in beeld is bij de internetsekswerkers en in hoeverre deze werkwijze aangepast moet worden om ervoor te zorgen dat de internetsekswerkers een veilige en gezonde werkomgeving hebben. Tot slot moet als de Zorgzone gesloten wordt, hierover goed gecommuniceerd worden met de sekswerkers. Er moet op individueel niveau een plan van aanpak ontwikkeld worden die de sekswerkers voldoende hulp en zorg zal bieden. Ook is het noodzaak dat de gemeente, de zorg, veiligheid en opvang vooraf zorgen voor een goede samenwerking. Het rapport is geschreven door Anton van Wijk, Manon Hardeman, Tom van Ham, Anouk Lenders en Juno van Esseveldt. Onderstaand de link naar Bureau Beke, die het onderzoek uitgevoerd heeft:http://beke.nl/publicaties/prostitutie-in-beeld-gebracht   

    Publicaties

    • Publicaties
    • Mensenhandel
    • vergunde
    • niet-vergunde
    • Sekswerkers
    • Prostitutie
    • Nederlands
  4. Taal Nederlands De Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen heeft op de Europese Dag tegen Mensenhandel de Slachtoffermonitor Mensenhandel 2012-2016 gepubliceerd. Dit rapport biedt zicht op de zwakke plekken in he ...

    De Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen heeft op de Europese Dag tegen Mensenhandel de Slachtoffermonitor Mensenhandel 2012-2016 gepubliceerd. Dit rapport biedt zicht op de zwakke plekken in het Nederlandse mensenhandelbeleid en doet aanbevelingen om hierin verbetering aan te brengen.In dit rapport komt de Nationaal Rapporteur voor het eerst met een schatting van het daadwerkelijke aantal slachtoffers van mensenhandel in Nederland, gebaseerd op een onderzoek  in samenwerking met United Nations Office on Drugs and Crime. Uit het Nieuwsbericht:  Slechts 11 procent minderjarige meisjes in beeldBinnenlandse seksuele uitbuiting is in Nederland de meest voorkomende vorm van mensenhandel: het overkomt bijna 3.000 vrouwen per jaar. Zij vormen daarmee 46 procent van het totaal. Voor bijna de helft gaat het om minderjarige meisjes. 1.320 minderjarigen zijn slachtoffer van seksuele uitbuiting. Deze groep minderjarige slachtoffers is tegelijkertijd het minst in beeld. Slechts 11 procent komt terug in de meldingen. Aantal meldingen daaltHet aantal meldingen van slachtoffers van mensenhandel is de afgelopen vijf jaar sterk afgenomen, van 1.287 in 2012 naar 952 in 2016. In 2016 daalde het aantal met 17 procent ten opzichte van 2015. Nationaal Rapporteur Corinne Dettmeijer: ‘Ik maak me ernstige zorgen over het dalende aantal meldingen. Mensenhandel neemt namelijk niet af: we weten nu dat het aantal slachtoffers 6.250 per jaar is. Dat betekent dat een steeds groter deel van de mensenhandel buiten beeld blijft. Dit zou aanleiding voor de politie moeten zijn om extra capaciteit vrij te maken voor de bestrijding van mensenhandel.’ Wat wordt gemeten, wordt aangepaktDe Nationaal Rapporteur hecht grote waarde aan het meten van de omvang van mensenhandel. Op basis van deze cijfers wordt namelijk de aanpak van mensenhandel gebaseerd. Betere melding van slachtoffers door de politie en andere instanties is daarvoor erg belangrijk. Net als het uitvoeren van een schatting naar het werkelijke aantal slachtoffers, zoals nu voor het eerst is gedaan. Dettmeijer: ‘Deze schattingsmethode laat niet alleen het aantal slachtoffers zien, maar ook welke sectoren en welke groepen slachtoffers het minst in beeld zijn. Het maakt zichtbaar wat we niet wisten, waar blinde vlekken zitten.’ De Nationaal Rapporteur beveelt de ministers van Veiligheid en Justitie en Buitenlandse Zaken aan periodiek een schatting te laten maken, zodat de resultaten van de aanpak van mensenhandel gemonitord worden.   Link naar het nieuwsberichthttps://www.nationaalrapporteur.nl/Publicaties/Slachtoffermonitor-mensenhandel-2012-2016/slachtoffermonitor-mensenhandel-2012-2016.aspx

    Publicaties

    • Rapporten
    • Slachtoffer
    • NRM
    • mensenhandelmonitor
    • Mensenhandel
    • Nederlands
  5. Taal Nederlands Abstract:   Since the 1980s, the demand for organs available for transplantation is far outpacing the supply, with kidney transplant waiting lists growing most prominently. Although the buying and selling of organs is prohib ...

    Abstract: Since the 1980s, the demand for organs available for transplantation is far outpacing the supply, with kidney transplant waiting lists growing most prominently. Although the buying and selling of organs is prohibited worldwide with the exception of Iran, the organ shortage has driven patients from industrialized countries in need of ... read more a kidney transplantation to developing countries where poor individuals are willing to ‘donate’ a kidney in exchange for money. The organ scarcity has generated a highly profitable black market where illicit acts and means are applied for the purpose of exploitation; i.e. human trafficking for the purpose of organ removal. Due to the complex nature of the criminal activities, which require compatible patients and donors, transplant surgeons and an operating theatre, the organ trade is said to involve globally active and well-organized criminal networks. However, literature supporting this claim is scarce; there is a critical lack of evidence-based research regarding the crime’s organizational model. The aim of this study was to contribute to criminological research by addressing this knowledge gap through a close examination of relevant criminal cases, which are limited in number worldwide but shed a light on the entire human trafficking process, in order to provide an answer to the following central research question: How does the interaction between the prohibition and the demand and supply of human organs for transplantation shape the mechanisms and organizational model of human trafficking for the purpose of organ removal? With support of QSR*NVIVO software three criminal cases have been analysed by studying 31 court documents and interviewing 45 respondents, mainly law enforcement officials and defense lawyers in South Africa, the United States, Kosovo and Israel. As secondary sources, four documentaries which disclose valuable information about the cases have been included, as well as the recordings of two expert meetings on human trafficking for the purpose of organ removal. The results show that recipients and donors have been exploited using illicit acts and means with the purpose of organ removal by loose, flexible combinations of numerous organized criminal networks and actors that have joined forces to facilitate illegal kidney transplants on a global level in an extremely well-organized manner. Although the prohibition of the organ trade have been enacted to inhibit profiteering and human trafficking, the rising demand of organs since has generated a highly profitable and exploitative underground transplant industry, which indicates that criminalization is more likely to have reinforced trafficking. The organization of the crime is a dynamic process, resulting from the interaction of illegal market dynamics, skills and networks of the offenders and legal control efforts. Due to local inadequate existing legal frameworks and a lack of knowledge and experience regarding the offence on the judicial level, enforcement is practically non-existent or has led to tactical and spatial crime displacement. A continuing high demand for transplantable organs will make it difficult to restrain the underground market by means of repressive action, whereas some form of regulation may result in lower crime and victimization rates by tackling the organ scarcity. By Jessica de Jong, 2017 

    Publicaties

    • Wetenschappelijke Artikelen
    • Human Trafficking
    • organtrade
    • Mensenhandel
    • Orgaanhandel
    • Nederlands
  6. Taal Nederlands De Belgische onafhankelijke Nationaal Rapporteur Mensenhandel Myria, heeft het jaarrapport van het beleid van 2017 gepubliceerd, met daarin een speciale focus op de invloed van het internet op mensenhandel.     Enerzijds wor ...

    De Belgische onafhankelijke Nationaal Rapporteur Mensenhandel Myria, heeft het jaarrapport van het beleid van 2017 gepubliceerd, met daarin een speciale focus op de invloed van het internet op mensenhandel.  Enerzijds wordt er in het verslag aandacht besteed aan de negatieve invloed van het internet op mensenhandel. Zo gebruiken daders van mensenhandel het internet om hun slachtoffers te rekruteren, wordt het gebruikt bij het managen van de criminele activiteiten en vindt de marketing van het prostitutie aanbod online plaats. Ook mensensmokkel wordt volgens Myria vergemakkelijkt door het gebruik van internet. Er wordt bij zowel mensenhandel als mensensmokkel gebruik gemaakt van verschillende social media platforms, waaronder Instagram en Facebook. Anderzijds maken politie en justitie ook steeds meer gebruik van internet en social media in de opsporing van zowel daders als slachtoffers van mensenhandel. In het verslag worden verschillende aanbevelingen gedaan. Zo wordt het belang van praktijkgerichte trainingen voor politie en praktijk gerichte inspectie benadrukt. Daarnaast wordt er gepleit voor een investering in informatica, om de opsporingsanalyse via het internet op een effectieve manier te kunnen uitvoeren. Ook worden er in het verslag algemene aanbevelingen gedaan, waaronder het sensibiliseren van de hotelsector inzake de structurele situaties van arbeidsuitbuiting en een investering in de opvangcentra zodat zij over de middelen beschikken die nodig zijn bij de bescherming van de slachtoffers. Deze punten zijn afkomstig uit het persbericht van Myria, Oktober 2017 

    Publicaties

    • Rapporten
    • Mensensmokkel
    • Online
    • Migratie
    • Mensenhandel
    • Nederlands
  7. Taal Nederlands   Abstract:   "A multiple systems estimation (MSE) was carried out using the statistics on possible victims identified by different groups of organizations reporting to CoMensha on behalf of the Dutch National Rapporteu ...

     Abstract: "A multiple systems estimation (MSE) was carried out using the statistics on possible victims identified by different groups of organizations reporting to CoMensha on behalf of the Dutch National Rapporteur on Trafficking in Human Beings and Sexual Violence against Childrenover a period of six consecutive years (2010 - 2015). In total six different groups of organizations (lists) reported to CoMensha, among which the Border Police. The presumed victims reported by the Border Police concern presumed victims of a particular type of trafficking that is not informed by the Palermo Protocol. Moreover, this type of trafficking is no longer upheld as human trafficking by the Supreme Court in the Netherlands. For these reasons, two log-linear models were fitted: one including those reported by the Border Police (based on six lists, concerning 8,234 presumed victims between 2010 and 2015), and one excluding those exclusively reported by the Border Police (based on five lists, concerning 6,935 presumed victims between 2010 and 2015). To enhance the robustness of the estimates, they were stratified by four covariates, namely age (minor/adult), gender (female/male), form of exploitation (sexual/non-sexual) and nationality (Dutch/non-Dutch).The key finding is that in 2014 and 2015, the most recent years for which records are available, the total number of presumed victims of human trafficking in the Netherlands was approximately 6,500 (six lists) / 6,250 (five lists) per year. This means that the estimated numbers are four to five times higher than the recorded numbers of victims that come to the attention of the authorities. Expressed as rates per 100,000 persons, the rate of presumed victims is about 38/37 (six/five lists) per 100,000 inhabitants per year (based on the estimates for 2014 and 2015). The victimization rates are 32/29 (six/five lists) per 100,000 adult Dutch females, 1 per 100,000adult Dutch males (in both models), 235/257 (six/five lists) per 100,000 Dutch girls (between 12-17 years old) and 14 (in both models) per 100,000 Dutch boys (between 12-17 years old). The rate of non-Dutch (legal or illegal) residents is 326/311 (six/five lists) victims per 100,000, or about fifteen/fourteen (six/five lists) times higher than for Dutch nationals (22 per 100,000 in both models)." Dit rapport is geschreven en gepubliceerd door de United Nations Office on Drugs and Crime en de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen. 

    Publicaties

    • Publicaties
    • Human Trafficking
    • NRM
    • UNODC
    • victims
    • Mensenhandel
    • Nederlands
  8. Taal Nederlands Abstract:   "The objective of study was to analyze the International Criminal Law Policy on the Issue of Human Trafficking Crimes. The analysis was focused on policy of International Law to human trafficking crime. The ...

    Abstract: "The objective of study was to analyze the International Criminal Law Policy on the Issue of Human Trafficking Crimes. The analysis was focused on policy of International Law to human trafficking crime. The study is compiled with normative juridical research method with the approach of legislation, the conceptual approach and the approach of international law. Based on the survey results was revealed that basically the concept and criteria of International Criminal Law Policy on the Issue of Human Trafficking Crimes, Human Trafficking is a transnational crime or at least several countries, thus becoming the International Criminal Human Trafficking. Such a commitment must be realized in various forms, including: international agreements, protocols etc., on the prevention of human trafficking." geschreven door Dr. M. Iman Santoso

    Publicaties

    • Wetenschappelijke Artikelen
    • Human Trafficking
    • International Law
    • International Organized Crime
    • Nederlands
  9. Taal Nederlands Samenvatting als weergeven op de website van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum:   "On 1 April 2000, the Netherlands, as the first European nation to do so, appointed a Rappor-teur on Trafficking in ...

    Samenvatting als weergeven op de website van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum: "On 1 April 2000, the Netherlands, as the first European nation to do so, appointed a Rappor-teur on Trafficking in Human Beings. Under Article 9 of the Act on the National Rapporteur on trafficking in human beings and sexual violence against children, every four years the institute has to be evaluated. The central research question of this evaluation is:What are the ambitions, objectives and tasks of the National Rapporteur on traf-ficking in human beings and sexual violence against children, how are the tasks performed, what means are available and how are these spent, what is the (exter-nal) valuation of the performance of the tasks and is there reason to change the performance of the tasks or powers?"  

    Publicaties

    • Rapporten
    • evaluatie
    • Nationaal Rapporteur Mensenhandel
    • Nederlands
  10. Taal Nederlands Abstract:   "Human trafficking is a global concern resulting in complex, long-lasting mental health consequences for survivors. The U.S. nongovernmental sector has emerged as a key service provider in facilitating and d ...

    Abstract: "Human trafficking is a global concern resulting in complex, long-lasting mental health consequences for survivors. The U.S. nongovernmental sector has emerged as a key service provider in facilitating and directly providing comprehensive services for survivors, including crucial mental health services. This study aimed to better understand barriers to and potential improvements for human trafficking survivor mental health service delivery by applying a deductive framework analysis to semi-structured interviews with 15 U.S.-based nongovernmental organizations. Analysis of interview data underscored key challenges, including extensive and complex human trafficking survivor mental health needs, limited service provider capacity, and a fragmented multisector response. Themes for strategies to improve mental health service delivery included improved multisector collaboration as well as increasing mental health professional capacity through human trafficking–specific training. Implications and recommendations to improve comprehensive, trauma-informed, and client-centered human trafficking survivor care, including future research directions, are discussed."

    Publicaties

    • Publicaties
    • Human Trafficking
    • Mental Health Service
    • Health Services
    • Nederlands

Pagina's