Documentsoort

Land

Trefwoord

Organisatie

  • Mensenhandel

Pagina's

Resultaten 1 - 10 van totaal 480 resultaten
  1. Taal Nederlands Center for the Study of Democracy Het doel van deze studie was het verkrijgen van meer inzicht in de financiering van mensenhandel, waarbij de volgende 9 Europese landen werden bestudeerd: België, Bulgarije, Italië, Duitslan ...

    Het doel van deze studie was het verkrijgen van meer inzicht in de financiering van mensenhandel, waarbij de volgende 9 Europese landen werden bestudeerd: België, Bulgarije, Italië, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Roemenië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Specifiek werd gelet op de geldbronnen en kosten van mensenhandelaren, hun financieringsmechanismen en de verdeling van de winst verkregen uit mensenhandel. Deze studie richt zich voornamelijk op de financiering van arbeidsuitbuiting en seksuele uitbuiting.Een eerder onderzoek van het CSD (2015), dat zich niet specifiek op mensenhandel richtte, bracht al naar voren dat er drie financiële mechanismen zijn waar de georganiseerde misdaad gebruik van maakt: (1) herinvestering van de winst; (2) het lenen van geld van derden; (3) het gebruik van legitieme financiële hulpmiddelen.De studie ‘Financing of Organized Crime’ maakte gebruik van verschillende onderzoeksmethoden: een literatuuronderzoek, bijna 200 semigestructureerde interviews, rapporten van de politie en van de media. Uit het onderzoek bleek dat ‘social capital’ (connecties en relaties) en ‘symbolic capital’ (vertrouwen en reputatie) erg belangrijk zijn voor mensenhandelaren, aangezien deze vormen van capital er voor kunnen zorgen dat de kosten van de mensenhandelaren aanzienlijk lager komen te liggen. Verder kwam uit het onderzoek dat wanneer mensenhandelaren zich voor het eerst binnen het criminele circuit bevinden, social capital vaak zelfs belangrijker is dan financiële investeringen.Over het algemeen lijkt arbeidsuitbuiting minder kosten met zich mee te brengen dan seksuele uitbuiting. In beide gevallen wordt meestal eerder gebruik gemaakt van contant geld in plaats van bankoverschrijvingen, omdat die laatste makkelijker te traceren zijn. Specifiek in Nederland lijkt het geld dat verdiend wordt aan mensenhandel vrijwel direct weer uitgegeven te worden, bijvoorbeeld door het te investeren in onroerend goed.Een van de aanbevelingen van de onderzoekers naar aanleiding van deze studie is dat de financiering van mensenhandel een belangrijkere rol zou moeten spelen bij het bestrijden van mensenhandel. Volgens de onderzoekers zou het traceren van de financiering van mensenhandel namelijk kunnen leiden tot nieuwe aanknopingspunten in het politieonderzoek.

    Publicaties

    • Wetenschappelijke Artikelen
    • Spanje
    • Verenigd Koninkrijk
    • België
    • Bulgarije
    • Italië
    • Frankrijk
    • Duitsland
    • Nederland
    • Roemenië
    • Center for the Study of Democracy
    • Financiering
    • Mensenhandel
    • Seksuele uitbuiting
    • Arbeidsuitbuiting
    • Engels
  2. Rechtbank Noord-Nederland Taal Nederlands Op 26 april 2018 veroordeelt de rechtbank Noord-Nederland een verdachte van eind 30 jaar oud voor mensenhandel. Het slachtoffer betreft een jonge Bulgaarse vrouw en zij is door de verdachte in dusda ...

    Op 26 april 2018 veroordeelt de rechtbank Noord-Nederland een verdachte van eind 30 jaar oud voor mensenhandel. Het slachtoffer betreft een jonge Bulgaarse vrouw en zij is door de verdachte in dusdanige mate onder druk gezet dat zij werkzaamheden in de prostitutie ging verrichten. Zij stemde hier in eerste instantie mee in om dit op vrijwillige basis uit te voeren voor de verdachte voor een periode van één maand. Aanvankelijk moest zij haar verdiensten onder druk en dwang aan hem afstaan. Daarnaast heeft de verdachte ten aanzien van dit slachtoffer, samen met een andere, zich ook schuldig gemaakt aan mensenhandel, sub 3. Het slachtoffer is door de mededader van de verdachte naar Nederland gebracht, met het oogmerk haar in Nederland prostitutiewerkzaamheden te laten verrichten, met de weet dat zij zich in een uitbuitingssituatie bevond.De rechtbank veroordeelt de verdachte tot een gevangenisstraf voor de duur van 15 maanden, waarvan 6 maanden voorwaardelijk.

    Jurisprudentie

    • Jurisprudentie Nederland
    • Nederland
    • Rechtbank Noord-Nederland
    • Strafrecht
    • Mensenhandel
    • Veroordeling mensenhandel
    • Gedwongen prostitutie
    • Nederlands
  3. Rechtbank Den Haag Taal Nederlands De rechtbank Den Haag veroordeelt op 26 april 2018 een verdachte tot een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van 11 jaar voor het uitbuiten van zes vrouwen in de prostiutie, het vervaardigen en het in bezit ...

    De rechtbank Den Haag veroordeelt op 26 april 2018 een verdachte tot een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van 11 jaar voor het uitbuiten van zes vrouwen in de prostiutie, het vervaardigen en het in bezit hebben van kinderpornografische afbeeldingen, het gedurende vele jaren dealen in harddrugs, het bezit van harddrugs en het voorhanden hebben van een vuurwapen en munitie.De verdachte heeft misbruik gemaakt van de kwetsbare posities van de slachtoffers door zijn overwicht als hun dealer en heeft daarnaast ook geprofiteerd van hun verdiensten als prostituee, ook om in zijn eigen seksuele behoeftes te voorzien. Volgens de rechtbank kan dit laatste beschouwd worden als seksuele uitbuiting. De slachtoffers moesten de verdachte seksueel bevredigen, waardoor hun lichamelijke integriteit is geschonden. De verdachte bespaarde hiermee de kosten van een prostituee, terwijl hier geen reële tegenprestatie tegenover stond. Ook hield de verdachte hen afhankelijk van hem door drugs te blijven verstrekken. De verdiensten van de vrouwen moesten worden afgestaan, wederom zonder reële tegenprestatie. Er kan niet van een normale zakelijke relatie worden gesproken.

    Jurisprudentie

    • Jurisprudentie Nederland
    • Nederland
    • Rechtbank Den Haag
    • Strafrecht
    • Seksuele uitbuiting
    • Gedwongen prostitutie
    • Mensenhandel
    • Kinderpornografische afbeeldingen
    • harddrugs
    • Nederlands
  4. Taal Nederlands Gerechtshof Den Haag Op 9 november 2017 heeft het Gerechtshof Den Haag het vonnis waarvan beroep bevestigd. In eerste aanleg was de verdachte veroordeeld tot een gevangenisstraf van 6 jaar met aftrek van voorrarrest. Daarnaa ...

    Op 9 november 2017 heeft het Gerechtshof Den Haag het vonnis waarvan beroep bevestigd. In eerste aanleg was de verdachte veroordeeld tot een gevangenisstraf van 6 jaar met aftrek van voorrarrest. Daarnaast verbetert het Hof het dictum betreffende de subsidiaire straffen in geval de verdachte niet aan zijn betalingsverplichting voldoet met betrekking tot de toegewezen schadevergoeding aan de benadeelde partijen.De verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan mensenhandel door 5 meisjes seksuele handelingen en/of prostitutiewerkzaamheden te laten verrichten. Zowel de rechtbank Den Haag als het Hof nemen daarbij in beschouwing dat de aangeefsters op het moment dat zij de verdachte leerden kennen tussen de 18 en 21 jaar oud waren en dat zij zich in een moeilijke (thuis)situatie bevonden of uit een moeilijke (thuis)situatie kwamen. Daarnaast heeft de verdacht geprofiteerd van de opbrengsten uit de prostitutiewerkzaamheden die de aangeefsters hebben verricht.

    Jurisprudentie

    • Jurisprudentie
    • Gerechtshof Den Haag
    • Strafrecht
    • Mensenhandel
    • Gevangenisstraf
    • Veroordeling mensenhandel
    • Gedwongen prostitutie
    • Nederlands
  5. 2 Rechtbank Den Haag Taal Nederlands Op 22 maart 2018 heeft de rechtbank Den Haag een 27 jarige verdachte veroordeeld wegens mensenhandel, ontucht en vervaardigen, bezit en verspreiden van kinderpornografische afbeeldingen, alles met betrekk ...

    Op 22 maart 2018 heeft de rechtbank Den Haag een 27 jarige verdachte veroordeeld wegens mensenhandel, ontucht en vervaardigen, bezit en verspreiden van kinderpornografische afbeeldingen, alles met betrekking tot een 14-jarig meisje en gedurende de proeftijd van een eerdere veroordeling wegens zedendelicten.Verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan mensenhandel ten aanzien van een minderjarig meisje. De rechtbank neemt in het bijzonder mee dat de verdachte het slachtoffer, waarvan hij wist dat ze slechts 14 jaar oud was en zich aldus in een kwetsbare positie bevond, op manipulatieve wijze heeft overgehaald om in de prostitutie te gaan werken. Verdachte heeft dit onder andere gefaciliteerd door het plaatsen van advertenties op sekssites, het verstrekken van een werktelefoon en het ter beschikking stellen van een kamer, waar de prostitutiewerkzaamheden konden plaatsvinden. Volgens de rechtbank heeft de verdachte door zijn handelen geen enkel respect getoond voor het slachtoffer; hij had enkel oog voor zijn eigen belangen, die bestonden uit financieel gewin met daarnaast zijn eigen (seksuele) bevrediging. Het wordt de verdachte dan ook bijzonder zwaar aangerekend dat hij voor financieel en seksueel gewin een kwetsbaar minderjarig slachtoffer heeft uitgekozen. Ook heeft de verdachte zich schuldig gemaakt aan het verspreiden, vervaardigen en het in bezit hebben van twee kinderpornografische afbeeldingen, waar het slachtoffer op te zien was.Daarnaast heeft de rechtbank bij de bepaling van de op te leggen straf rekening gehouden met het strafblad van de verdachte. De verdachte is eerder veroordeeld voor meerdere pedoseksuele delicten, waaruit volgt dat de verdachte dus liep in een proeftijd van een straf voor een vergelijkbaar delict ten tijde van het plegen van de onderhavige delicten.De rechtbank veroordeeld de verdachte tot een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van 2 jaar, met oplegging van een TBS-maatregel met dwangverpleging. 

    Jurisprudentie

    • Jurisprudentie
    • Nederland
    • Rechtbank Den Haag
    • Strafrecht
    • Mensenhandel
    • Veroordeling mensenhandel
    • Gevangenisstraf
    • Nederlands
  6. Taal Nederlands   Migrant Vulnerability to Human Trafficking and Exploitation: Evidence from the Central and Eastern Mediterranean Migration Routes   Dit rapport onderzoekt de kwetsbaarheid van migranten voor mensenhandel door het verkennen ...

     Migrant Vulnerability to Human Trafficking and Exploitation:Evidence from the Central and Eastern Mediterranean Migration Routes Dit rapport onderzoekt de kwetsbaarheid van migranten voor mensenhandel door het verkennen van risico- en beschermende factoren die geassocieerd worden met onveilige migratie. De data is verzameld door de International Organization for Migration (IOM) Displacement Tracking Matrix operaties in 2016. De belangrijkste uitkomsten zijn:Migranten die langs de Centrale Mediterraanse route reizen, zijn kwetsbaarder voor mensenhandel dan migranten die langs de Oost-Mediterraanse route reizen.Specifieke sociodemografische kenmerken voorspellen een grotere kwetsbaarheid voor mensenhandel tijdens de reis naar Europa.West-Afrikaanse migranten lopen het meeste risico om blootgesteld te worden aan mensenhandel tijdens de migratieroute. Dit in tegenstelling tot Noord-Afrikaanse migranten, die hier het minst kwetsbaar voor zijn.Andere kenmerken van de reis, zoals het alleen reizen, secundaire migratiebewegingen en de duur en de kosten van de reis, voorspellen ook de kwetsbaarheid voor mensenhandel.De aanwezigheid van conflicten in het vertrekland kunnen een significante voorspeller zijn van de kwetsbaarheid van migranten om slachtoffer te worden van mensenhandel gedurende hun reis naar Europa. De kwetsbaarheid van kinderen die zonder families reizen wordt voorspeld bij dezelfde factoren als de kwetsbaarheid van volwassenen. De kans dat kinderen een melding maken dat zij vastgehouden zijn tegen hun wil in aan eenheden anders autoriteiten, is groter dan bij volwassenen.                

    Publicaties

    • Publicaties
    • Migratie
    • Uitbuiting
    • Mensenhandel
    • IOM
    • Europa
    • Nederlands
  7. Taal Nederlands   Uiit toelichting Officiele Bekendmakingen https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-74288.html   Met deze regeling wordt het Schadefonds Geweldsmisdrijven (Schadefonds) gedurende 2018 bij wijze van proef uitgebrei ...

     Uiit toelichting Officiele Bekendmakingenhttps://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-74288.html Met deze regeling wordt het Schadefonds Geweldsmisdrijven (Schadefonds) gedurende 2018 bij wijze van proef uitgebreid met een Subcommissie slachtofferschap mensenhandel (hierna: subcommissie), die tot taak heeft om op aanvraag een multidisciplinair deskundigenbericht uit te brengen over de vraag of het aannemelijk is dat de aanvrager slachtoffer van mensenhandel is in de zin van artikel 273f van het Wetboek van Strafrecht (Sr). Dat deskundigenbericht kan de aanvrager helpen bij de aanvraag van een verblijfsvergunning op humanitaire gronden of een andere collectieve voorziening. Deze pilot is ondergebracht bij het Schadefonds vanwege de daar beschikbare kennis en expertise. De ondersteuning van (mogelijke) slachtoffers van mensenhandel is in Nederland in belangrijke mate gerelateerd aan het (verloop van het) strafproces. Onder meer de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en GRETA pleiten ervoor om de identificatie van slachtoffers van mensenhandel meer los te koppelen van het strafproces, door het inrichten van een alternatieve, onafhankelijke identificatieprocedure. Op dit moment zijn er verschillende partijen, zoals de IND en opvanginstellingen, die worden geconfronteerd met de vraag of het aannemelijk is of iemand slachtoffer van mensenhandel is of niet. Bij een grote groep slachtoffers van mensenhandel kan of wordt het slachtofferschap niet door middel van een strafrechtelijke vervolging van de dader bewezen of vastgesteld. Ook zonder vervolging en veroordeling van de verdachte/dader kan iemand wel degelijk slachtoffer zijn en moet hij of zij dus toegang kunnen krijgen tot bepaalde voorzieningen. Hiertoe dient een procedure te worden ingericht. Om vorm te geven aan een dergelijke procedure, is binnen het Nationaal Verwijsmechanisme Mensenhandel (NVM) het traject ‘multidisciplinaire advisering slachtofferschap mensenhandel’ gestart. In dat kader is in 2015 een verkennend onderzoek verricht, waarin de mogelijkheden hiertoe zijn onderzocht. Dit heeft geresulteerd in een pre-pilot (van september 2015 tot april 2016), uitgevoerd door het Schadefonds Geweldsmisdrijven, waarin de impact en mogelijkheden hieromtrent verder werden geïnventariseerd.In vervolg op de pre-pilot wordt in 2018 door het Schadefonds een operationele pilot uitgevoerd. Deze heeft als hoofddoelen: 1) nagaan of de multidisciplinaire commissie slachtofferschap mensenhandel daadwerkelijk de aannemelijkheid van slachtofferschap kan beoordelen en 2) nagaan of het deskundigenbericht van de subcommissie toegevoegde waarde heeft voor betrokken partijen (zoals de slachtoffers zelf, de IND en opvanginstellingen). Het WODC zal de pilot eind 2018 evalueren. Aan de hand van de resultaten daarvan kan eventueel worden besloten om de pilot te verlengen, of om de werkwijze van de pilot voort te zetten in een structurelere vorm, en welke aanpassingen eventueel nodig zijn. 

    Overheidspublicaties

    • Overheidspublicaties
    • Slachtoffer
    • Mensenhandel
    • subcomissie
    • verblijfsregeling
    • bescherming
    • Nederlands
  8. Taal Nederlands Brief van Staatssecretaris Harbers aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal   Uit de brief:   "De aanpak van mensenhandel heeft de volle aandacht van het kabinet. In het regeerakkoord zijn verschillende ...

    Brief van Staatssecretaris Harbers aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Uit de brief: "De aanpak van mensenhandel heeft de volle aandacht van het kabinet. In het regeerakkoord zijn verschillende maatregelen aangekondigd om de aanpak te intensiveren. Met deze brief informeer ik uw Kamer over het plan van aanpak dat ik hiertoe zal formuleren. Ik ga ook in op de stand van zaken rond de uitvoering van enkele door uw Kamer aangenomen moties (moties Van Nispen en Volp1 en Toorenburg en Van Nispen2). Verder reageer ik – mede namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport – op het verzoek van de vaste commissie inzake het bericht «Gemeenten volgen advies over aanpak mensenhandel slecht op». Tot slot maak ik van de gelegenheid gebruik om enkele rapporten van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen (Nationaal Rapporteur) door te geleiden naar uw Kamer, alsmede de evaluatie van dit instituut."  

    Overheidspublicaties

    • Overheidspublicaties
    • brief
    • Mensenhandel
    • NRM
    • aanpak
    • Nederlands
  9. 1 Taal Nederlands Antwoord op de Kamervragen van de leden Van Nispen en Jasper van Dijk (SP) over het bericht inzake kansloze aangiftes bij mensenhandel, door minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de staatssecretaris van ...

    Antwoord op de Kamervragen van de leden Van Nispen en Jasper van Dijk (SP) over het bericht inzake kansloze aangiftes bij mensenhandel, door minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid.       

    Overheidspublicaties

    • Overheidspublicaties
    • Kamervragen
    • Mensenhandel
    • SP
    • Aangiftebereidheid
    • Nederlands
  10. Taal Nederlands   ‘Prostitutie in Beeld Gebracht’   In opdracht van de gemeente Arnhem geeft dit onderzoek inzicht in de aard en omvang van de zichtbare en de onzichtbare prostitutie in de gemeente. Tevens is ter evaluatie van het gevoerde ...

     ‘Prostitutie in Beeld Gebracht’  In opdracht van de gemeente Arnhem geeft dit onderzoek inzicht in de aard en omvang van de zichtbare en de onzichtbare prostitutie in de gemeente. Tevens is ter evaluatie van het gevoerde beleid onderzocht wat de huidige situatie van voormalig sekswerkers in de Zorgzone is. Verschijningsvormen vergunde en niet-vergunde prostitutieIn de gemeente Arnhem zijn zowel vergunde als niet-vergunde vormen van seksuele dienstverlening zichtbaar. Het aantal vergunde seksinrichtingen, waaronder een privéhuis, escortbureau en een SM-studio, bedraagt in 2017 vijf. Het gaat hier voornamelijk om Nederlandse sekswerkers die al langere tijd werkzaam zijn in de seksuele dienstverlening. De sekswerkers worden regelmatig medisch gecontroleerd door de GGD en het PCT constateert binnen deze vergunde sector geen overtredingen. Binnen de vergunde sector spelen straatsekswerkers op de Zorgzone een specifieke groep die de afgelopen jaren flink gedaald is. Echter komt uit dit onderzoek naar voren dat deze groep erg problematisch van karakter is; hierbij gaat het om psychosociale problemen en politiecontacten.Het toezicht op de niet-vergunde prostitutiebranche in Arnhem, met name de thuisprostitutie, is volgens het onderzoek toegenomen doordat sekswerkers het internet gebruiken voor het plaatsen van advertenties. Een groot gedeelte van dit aantal sekswerkers is van Zuid-Amerikaanse of Oost-Europese afkomst. De PCT heeft maar een beperkte groep thuissekswerkers in beeld, waardoor het echter lastig is om vast te stellen hoeveel van deze sekswerkers bedrijfsmatig en daarmee illegaal werken. De andere vorm van illegale prostitutie die naar voren is gekomen is een kleine groep straatprostituees. Deze vrouwen werken buiten de Zorgzone, de gelegaliseerde tippelzone in Arnhem waarbij ook hulpverlening aan de straatprostituees geboden wordt.In 2012 is er besloten dat er geen nieuwe vergunningen meer verleend worden voor de Zorgzone, om de tippelzone op deze manier langzaam te sluiten. Er zijn met acht van de negen sekswerkers op de Zorgzone gesprekken gevoerd en zij laten unaniem weten over te stappen op de niet-vergunde sector bij een eventuele sluiting van de Zorgzone. Zij geven aan de Zorgzone als een veilige omgeving te beschouwen en er is sprake van een hechte band tussen de verschillende sekswerkers. Ook de hulpverleners zijn van mening dat het sluiten van de Zorgzone de sekswerkers in de illegale sector zal doen verdwijnen waarbij het monitoren en bieden van hulp aan deze groep mogelijk vermoeilijkt wordt. Uitstapprogramma Next Step Next Step is een uitstapprogramma dat in 2010 gestart is, met als doel sekswerkers uit de seksbranche te begeleiden naar ander werk. In totaal hebben 12 sekswerkers die op de Zorgzone hebben gewerkt meegedaan aan dit uitstapprogramma, waarvan uiteindelijk vier inkomsten hebben uit ander werk. Echter is weinig bekend over hoe recent deze cijfers zijn en hoe het nu gaat met de (voormalige) sekswerkers. Voor het onderzoek zijn ook interviews met professionals uit andere steden gedaan waar ook sprake was of is van een dergelijke zorgzone. Zij laten weten dat vanwege de problematische leefstijl en achtergrond belangrijk is de sekswerkers tegen zichzelf te beschermen door middel van het bieden van primaire levensbehoeftes. Het accent ligt hierbij niet op het doorstromen naar werk buiten de seksbranche. Aanbevelingen De handhaving en het toezicht op de illegale vormen van prostitutie moeten gezien de verplaatsingseffecten, door de diverse gemeentes in de regio worden afgestemd. Daarnaast moeten de controles in de vergunde sector overgedragen worden van het PCT  naar gemeentelijke medewerkers die gespecialiseerd zijn in het herkennen van signalen van mensenhandel. Hiermee zou capaciteit bij het PCT vrijkomen, die ingezet kan worden op bestuurlijke controles van internetsekswerkers (naast mogelijke slachtoffers van mensenhandel). Verder moet onderzocht worden of het huidige zorg- en hulpaanbod voldoende in beeld is bij de internetsekswerkers en in hoeverre deze werkwijze aangepast moet worden om ervoor te zorgen dat de internetsekswerkers een veilige en gezonde werkomgeving hebben. Tot slot moet als de Zorgzone gesloten wordt, hierover goed gecommuniceerd worden met de sekswerkers. Er moet op individueel niveau een plan van aanpak ontwikkeld worden die de sekswerkers voldoende hulp en zorg zal bieden. Ook is het noodzaak dat de gemeente, de zorg, veiligheid en opvang vooraf zorgen voor een goede samenwerking. Het rapport is geschreven door Anton van Wijk, Manon Hardeman, Tom van Ham, Anouk Lenders en Juno van Esseveldt. Onderstaand de link naar Bureau Beke, die het onderzoek uitgevoerd heeft:http://beke.nl/publicaties/prostitutie-in-beeld-gebracht   

    Publicaties

    • Publicaties
    • Prostitutie
    • Mensenhandel
    • vergunde
    • niet-vergunde
    • Sekswerkers
    • Nederlands

Pagina's